متقی در دیدار با قمی خواستار حل مشکلات حقوقی و قضایی مهاجران افغانستان در ایران شد

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست اعلام کرده است که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدار با حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سفیر ایران در کابل، خواستار حل مشکلات حقوقی و قضایی مهاجران افغانستان در آن کشور شده است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (چهارشنبه، ۲۲ قوس/آذر) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس از دیدار آقای متقی با سفیر ایران خبر داده است.

بر اساس این اعلامیه، در این دیدار در مورد مشکلات مهاجران افغانستان در ایران، تحولات اقتصادی اخیر میان دو کشور و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دوجانبه بحث شده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی افغانستان در حالی خواستار حل مشکلات حقوقی و قضایی مهاجران افغانستان در ایران شده است که آن کشور این روزها روند اخراج مهاجران افغانستانی را افزایش داده است.

بر اساس آمار وزارت مهاجران، تنها دیروز بیش از هزار و ۵۰۰ مهاجر به‌صورت اجباری و داوطلبانه از ایران وارد افغانستان شده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی در دیدار با سفیر ایران همچنین «حفظ مؤثر روابط دوجانبه‌ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» میان افغانستان و ایران را ضروری دانسته است.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی، سفیر ایران در این دیدار با اشاره به سفر هیأت اقتصادی امارت اسلامی به آن کشور گفته است: «ارتباط منطقه‌ای و توسعه‌ی اقتصادی همکاری دو کشور موجب تقویت روابط سیاسی و اقتصادی خواهد شد.»۱

وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی گفته است که در این دیدار بر اقدامات سازنده جهت تقویت و توسعه روابط دو طرف تأکید شده است.

ایران و طالبان در ماه‌های اخیر تعامل سیاسی و اقتصادی خود را افزایش داده‌اند.

پیش از این و در سفر هیأتی از امارت اسلامی به ریاست عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر به تهران، د‌و طرف چندین تفاهم‌نامه‌‌ی همکاری امضا کردند.