نظرسنجی گالوپ؛ ۹۶ درصد از زنان و ۹۳ درصد از مردان افغانستان در رنج به‌سر می‌‎برند

بر اساس نظرسنجی نشریه تحقیقی گالوپ، ۹۶ درصد زنان و ۹۳ درصد از مردان افغانستان در وضعیتی به‌سر می‌برند که رنج تلقی می‌شود.

این نظرسنجی دیروز (جمعه، ۱۹ عقرب/آبان) منتشر شده است.

گالوپ نوشته است که چشم‌انداز برای زنان و دختران در داخل افغانستان در سال ۲۰۲۳ و همچنین برای صدها هزار زن و دختر پناهنده‌ی غیرقانونی در پاکستان که مجبور به بازگشت هستند، همچنان «بد» است.

گالوپ افزوده است که از زمان تسلط امارت اسلامی در سال ۲۰۲۱، نظرسنجی‌های این نشریه نشان می‌دهد که تقریبا همه‌ی زنان در افغانستان در رنج به‌سر می‌برند.

به‌گفته‌ی این نشریه، امسال تنها ۱۱ درصد از زنان افغانستان که در ماه جولای با آنان مصاحبه شده‌، گفته‌اند که از آزادی انتخابی که برای زندگی خود دارند، راضی هستند.

به‌نوشته‌ی گالوپ، این آمار یک رکورد جدید است، نه فقط برای افغانستان، بلکه برای هر کشور یا جمعیتی که گالوپ تا به حال در آن‌ها نظرسنجی انجام داده است.

این نشریه نوشته است: «کاهش شدید رضایتمندی زنان -از پایین‌ترین سطح قبلی یعنی ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳- احتمالا نشان‌دهنده‌ی این است که آنان متوجه شده‌اند که محدودیت‌های شدیدیی که پس از تسلط امارت اسلامی بر آنان اعمال شده، اکنون وضعیت موجود است.»

در ادامه‌ی گزارش گالوپ آمده است که تقریبا همه‌ی زنان و مردان افغانستانی پس از تسلط امارت اسلامی بر کشور، زندگی خود را چنان ضعیف ارزیابی می‌کنند که می‌توان آن را «رنج» در نظر گرفت.

این نشریه می‌گوید که ۹۶ درصد از زنان و ۹۳ درصد از مردان را در سال ۲۰۲۳ بد ارزیابی کرده‌ است.

در گزارش گالوپ به اخراج مهاجران از پاکستان نیز اشاره شده و آمده است که برگشت‌کنندگان در افغانستان با عدم اطمینان اقتصادی روبه‌رو هستند.

به‌گفته‌ی این نشریه، پاکستان خانه‌ی تقریبا چهار میلیون افغانستانی است که بسیاری از آنان در آن کشور متولد و بزرگ شده‌اند و هیچ ارتباط واقعی با افغانستان ندارند. به‌گفته‌ی گالوپ، بازگرداندن اجباری این افراد به افغانستان آنان را با سرنوشت نامعلوم مواجه خواهند کرد.