احتمال برگزاری دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها پیرامون افغانستان

استفانی ترمبلی معاون سخن‌گوی دبیر کل سازمان ملل متحد از برگزاری دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

خانم ترمبلی هدف از برگزاری این نشست را تقویت اجماع بین‌المللی و بحث درباره توصیه‌های ارزیابی مستقل فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد می‌خواند.

او هم‌چنان می‌افزاید که در قطع‌نامه ۲۹ دسامبر شورای امنیت به دبیر کل ۶۰ روز فرصت داده شده تا درباره نتیجه‌ی این گفت‌وگوها به این شورا اطلاع دهد.

معاون سخن‌گوی دبیر کل در این باره گفت: «دبیر کل در نظر دارد نشست دوم نمایندگان ویژه برای افغانستان را در زمان مناسب ترتیب دهد تا اجماع بین‌المللی را در مورد راه پیش‌رو تقویت کند و در مورد توصیه‌های ارزیابی مستقل بحث کند. شورای امنیت در قطع‌نامه‌ای ۲۹ دسامبر خود در مورد افغانستان درخواست کرد که دبیر کل در ۶۰ روز به شورای امنیت در مورد نتیجه این مشورت‌ها و گفت‌وگوها اطلاع دهد.»

واحد فقیری آگاه روابط بین‌الملل در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «حکومت افغانستان باید با این نشست‌ها حرکت موازی داشته باشد و همکاری بیش‌تر آنان را بدست آورد، متاسفانه حکومت طالبان در این دونیم سال بجای این‌که با جامعه بین‌المللی کمک کند در مقابل کوشش‌های جهانی خلا ایجاد کرد.»

خانم ترمبلی می‌گوید که ماموریت فریدون سینیرلی اوغلو به عنوان هماهنگ‌کننده دبیر کل سازمان ملل متحد تا ماه فبروری سال روان میلادی به هدف ترتیب نشست نمایندگان ویژه تمدید شده است.

به گفته‌ی او، روزا اوتنبایوا نیز به عنوان رییس یوناما در افغانستان به کارش ادامه می‌دهد.

استفانی ترمبلی معاون سخن‌گوی دبیر کل افزود: «کار هماهنگ‌کننده ویژه تا پایان فبروری تمدید شده است تا آمادگی‌ها برای نشست نماینده ویژه کشورها گرفته شود و نماینده ویژه دبیر کل، خانم رزا اوتونبایوا، به عنوان رییس ماموریت کمک سازمان ملل متحد (یوناما) به رهبری عملیات کمکی سازمان ملل متحد در افغانستان ادامه می‌دهد.»

در همین حال، امارت اسلامی نیز خواستار حضور نماینده‌اش در نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان است.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفت: «هر نشستی که درباره افغانستان برگزار می‌شود، حضور نماینده امارت اسلامی در آن‌جا نیاز است. اگر نماینده افغانستان وجود نداشته باشد بدون شک که این نشست نتیجه نخواهد داشت.»

پیش از این نیز ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان از برگزاری نشست نمایندگان ویژه کشورها به دعوت دبیر کل سازمان ملل متحد در ماه جنوری خبر داده بود.

آقای کابلوف هم‌چنان گفته بود که در این نشست، نمایندگان کشورهای گوناگون شرکت و درباره افغانستان دیدگاه‌های شان را شریک خواهند کرد.