انتقاد پاکستان از بی‌پاسخ‌ماندن پیشنهادش برای حل‌تنش‌های مرزی

وزارت خارجه‌ی پاکستان در واکنش به حرف‌های دولت افغانستان در پیوند به درگیری‌ها در دو طرف خط فرضی دیورند، از وزارت خارجه‌ی افغانستان انتقاد کرده و گفته است که پاکستان مرزش با افغانستان را به عنوان مرز رسمی‌ای می‌شناسد که جهان هم آن را به عنوان مرز رسمی شناخته است.

نگاه نو_ وزارت خارجه‌ی پاکستان در بیانیه‌ی با انتقاد از وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که این وزارت به جای حل تنش‌های مرزی از راه دیپلوماتیک، موضوع را با رسانه‌های شریک کرده است.

در این بیانیه‌ هم‌چنان آمده است که وزارت خارجه‌ی پاکستان برای حل تنش‌های مرزی، طرحی را بربنیاد خواست دولت افغانستان دو روز پیش، به مقام‌های وزارت خارجه‌ی افغانستان تحویل داده؛ اما پاسخی دریافت نکرده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان اما می‌گوید همواره موقف افغانستان در پیوند به راکت‌پراکنی‌های پاکستان و درگیری‌های سربازان مرزی دو طرف، رسیدن به راه حل سیاسی بوده است.

از سوی هم وزارت خارجه‌‎ی پاکستان تاکید می‌کند که این کشور مرزش با افغانستان را به عنوان مرز رسمی‌ای می‌شناسد که جهان هم آن را به رسمیت شناخته است و موقف کابل در پیوند به خط دیورند توجیه پذیر نیست.

در همین حال شماری از آگاهان نظامی چون عتیق الله امر خیل ، می‌گویند که پاکستان هیچ گاهی نمی خواهد افغانستان در امن به سر برد.

به باور این آگاهان، افغانستان باید در برابر حمله های پاکستان پاسخ نظامی دهد.

روابط کابل – اسلام همیشه تنش‌آلود بوده است.

مقام‌های افغانستان ، پاکستان را به پشتی‌بانی از هراس افگنانی متهم می‌کنند که در داخل افغانستان فعالیت دارند.

جنجال بر سر خط فرضی دیورند هم یک سده است که هرازگاهی تنش ها را در میان کابل و اسلام شدیدتر می‌کند.

هرچند مقام های دو کشور در سفرهای‌ شان به کابل و اسلام آباد از پایان تنش ها سخن گفته اند؛ اما همیشه آنچه در برابر رسانه‌ها گفته شده، با آنچه در واقعیت بوده تفاوت فاحشی داشته است.