رسانه هندی: آینده افغانستان بدون نقش طالبان اجتناب ناپذیر است

دهلی نو باید مانند دیگر کشورها برای صلح افغانستان با طالبان مذاکره کند زیرا آینده افغانستان بدون نقش طالبان اجتناب ناپذیر است.

نگاه نو_ شبکه خبری نیوز ۱۸ هند با توجه به سخنان اخیر سوشما سواراج وزیر خارجه هند در مورد تعهد دهلی در قبال کمک به توسعه زیرساخت‌های کشور افغانستان گفت، هند نیز مانند دیگر کشورها باید برای مذاکره با طالبان آماده باشد.

«ساتیش چاندرا» معاون سابق مشاور امنیت ملی هند در مصاحبه با شبکه خبری نیوز ۱۸ گفت، با توجه به نقش بلاشک طالبان در آینده افغانستان، دولت دهلی باید برای ارتباط گیری با طالبان تلاش کند.

ساتیش چاندرا تصریح کرد، به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان و باز شدن باب گفت و گو میان کشورهای منطقه با طالبان، هند نیز نباید برای ارتباط گیری با طالبان خجالت کشیده و شاید باید در ابتدا ارتباط گیری خود با طالبان را در سطوح پشت پرده انجام دهد.

معاون سابق مشاور امنیت ملی هند در ادامه افزود، اگرچه هند در گذشته دارای تجربه خوبی در روابط با طالبان نداشته است اما هند باید این نکته را بداند که ارتباط گیری با طالبان می‌تواند منافع هند را تأمین کند.

«راکش سود» دیپلمات سابق و سفیر هند در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل نیز می‌گوید، دولت کنونی اشرف غنی اعتبار خود را از دست داده است و در مقابل طالبان شانس بیشتری برای به قدرت رسیدن در آینده نه چندان این کشور دارد، زیرا از روسیه، اروپا و ایران هم اکنون در حال ارتباط گیری با طالبان هستند.

راکش سود در مصاحبه با شبکه نیوز ۱۸ گفت، سطح مشروعیت طالبان در سال‌های اخیر نسبت به مشروعیت آنان در دهه ۹۰ بسیار تغییر کرده است. در آن زمان برای ارتباط گیری با طالبان باید از مسیر روسیه اقدام می‌کردیم اما زمان تغییر کرده و محدودیت‌های ارتباط گیری در حال حاضر حذف شده است.

به گزارش روزنامه تایمز ایندیا، سوشما سواراج وزیر خارجه هند در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی و هند در شهر سمرقند واقع در تاشکند گفت: دهلی نو در راستای بازسازی این کشور و کمک به رشد و توسعه کشور افغانستان سه میلیارد دلار به کابل کمک می‌کند.

وزیر خارجه هند در این خصوص افزود: هند از دولت افغانستان در تلاش برای ایجاد یک ساختار دموکراتیک، صلح جو و باثبات حمایت می‌کند. دهلی نو نیز در این روند دارای منافعی است.

این در حالی است که هند به همراه برخی از کشورهای آسیای میانه همراه با افغانستان در هفته جاری در نشست مذکور همه اَشکال تروریسم را محکوم کرده و بر لزوم همکاری و هماهنگی با یکدیگر در مقابله با این پدیده شوم تأکید کردند.