‘دانشگاه آمریکایی افغانستان ‘تعطیل نمی‌شود’

دانشگاه آمریکایی افغانستان یک دانشگاه مستقل غیرانتفاعی به زبان انگلیسی است که در سال ٢٠٠٦ در کابل به سبک کالج‌های آمریکایی تاسیس شد و حدود ١٧٠٠ دانشجو در دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس از جمله در رشته‌های اداره و مدیریت، کامپیوتر، علوم سیاسی و حسابداری در حال تحصیل هستند.

نگاه نو_ دیوید سیدنی، رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان امروز یکشنبه ٢٩ دسامبر (٨ جدی/دی) در بیانیه‌ای گفته که دانشگاه آمریکایی افغانستان در سال آینده و سال‌های بعد همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد.

پس از حمله خونین اوت ٢٠١٦ به دانشگاه آمریکایی در کابل، دیوید سیدنی دیپلمات پیشین آمریکا در افغانستان که به عنوان معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا (٢٠٠٧ تا ٢٠١٣) نیز کار کرده، از سپتامبر ٢٠١٦ ریاست دانشگاه آمریکایی در افغانستان را برعهده گرفت.

دیوید سیدنی، رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان
حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان به روایت تصویر
آقای سیدنی در این بیانیه آورده است که تا زمانی که صلح پایدار در افغانستان از رویا به واقعیت بدل نشود، این دانشگاه برای تامین امنیت همچنان نیاز به کمک مالی دارد.

بگذر از پست توییتر شماره از @AUAfghanistan

AUAF
@AUAfghanistan
President David Sedney’s (@david_sed) message regarding recent reports about AUAF.
AUAfghanistan

شبکه خبری سی‌ان‌ان دو روز پیش از امکان تعطیلی دانشگاه آمریکایی افغانستان به خاطر مشکلات مالی خبر داده بود.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده که بودجه سالانه ٢٨ میلیونی این دانشگاه تا ٦٠ درصد وابسته به کمک آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (یو‌اس‌اید) است. یواس‌اید نیز توصیه موکد کرده که باید این دانشگاه منابع مالی خود را تنوع و توسعه ببخشد.

برخی منابع نیز به سی‌ان‌ان گفتند که از ماه مارچ سال ٢٠٢٠ جاری قرارداد کارمندان بین‌المللی به‌خاطر کمبود بودجه تصویب نشده است و ممکن است دانشگاه آمریکایی افغانستان نتواند به فعالیتش ادامه دهد.

“هیچ دانشگاه دیگری شبیه دانشگاه آمریکایی در افغانستان نیست”
دانشگاه آمریکایی یکی از اهداف عمده حمله گروه طالبان بوده است. این دانشگاه در سال ٢٠١٦ هدف دو حمله انتحاری و مسلحانه گروه طالبان قرار گرفت که در نتیحه ١٦ تن کشته و حدود ٢٠٠ تن زخمی شدند. این حملات منجر به تعطیلی پنج ماهه دانشگاه شد.

دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان، کیوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی در سال ۲۰۱۶ در شهر کابل ربوده شدند و در بند گروه طالبان بودند که در ١٩ نوامبر ٢٠١٩ درپی مبادله با انس حقانی آزاد شدند.

مبادله زندانیان؛ ‘طالبان دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان را آزاد کردند’

مسئولان دانشگاه آمریکایی افغانستان گفته‌اند که بخ دلیل نگرانی‌های امنیتی، این نهاد آموزشی هر سال بیش از ٢٥ درصد بودجه (٧ میلیون دلار) را صرف تامین امنیت می‌کند و گفته است که بدون این بودجه بازگشایی مجدد دانشگاه پس از حمله طالبان در سال ٢٠١٦ ممکن نبود.