فایننشل تایمز: تعداد زیادی از دختران داخل افغانستان دروس آنلاین را دنبال میکنند

برخی از رسانه های چاپی و آنلاین غربی، به وضعیت زنان و دختران در افغانستان تمرکز کرده اند.

روزنامه فایننشل تایمز

  • روزنامه فایننشل تایمز بر اساس اطلاعات شبکه های آموزشی اینترنتی می نویسد که ده ها هزار تن از زنان و دختران در افغانستان، با وجود محدودیت های طالبان، توانسته اند آموزش های آنلاین را فرا گیرند.

روزنامه به نقل از این شبکه ها نوشته است که تقاضا های زیاد برای شمولیت در مضمون های مختلف از جمله زبان انگلیسی، ساینس و تجارت از افغانستان برای شان می رسد.

در ادامه آمده که تقاضا برای آموزش آنلاین پس از دسمبر سال ۲۰۲۲، هنگامی که امارت اسلامی بر آموزش دختران و زنان در دانشگاه های افغانستان ممانعت وضع کردند، افزایش قابل توجه داشته است.

از اگست سال ۲۰۲۱ هنگامی که امارت اسلامی دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، به دختران بالاتر از کلاس ششم هم اجازه رفتن به مکتب/مدرسه داده نشده است.

فایننشل تایمز می نویسد که طالبان، محدودیت های آموزشی بر زنان را بر اساس قوانین سختگیرانه شرعی منحصر به خودشان توجیه می کنند.

روزنامه به آمار یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد هم اشاره کرده و گفته است که پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان، بیش از یک میلیون دختر از آموزش باز مانده اند.

نشریه ایروشیا ریویو

  • نشریه ایروشیا ریویو هم مطلبی را تحت عنوان “زنده گی در حاکمیت دوم امارت اسلامی” نشر کرده و وضعیت زنان و دختران در افغانستان را به بررسی گرفته است.

به نوشته نشریه، امارت اسلامی با بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱، پالیسی های عقب گرایی را، به ویژه در بخش حقوق زنان و دختران٬ به اجرا گذاشتند.

در ادامه آمده که با فرمان امارت اسلامی در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی زن از رفتن به دانشگاه ها در افغانستان باز مانده اند.

به نوشته ایروشیا ریویو، پیشرفت های دو دهه گذشته در بخش آموزش دختران با خطر نابودی قرار دارد و باعث گسترش نا امیدی میان زنان و دختران در افغانستان شده است.

نشریه افزوده که پالیسی های امارت اسلامی در مورد کار و آموزش زنان و دختران، با نکوهش، فشارهای دیپلوماتیک، تحریم و حتی انزوا از سوی جامعه جهانی به همراه شده است.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، در سفرش در ماه جنوری سال ۲۰۲۳ به کابل گفت که افغانستان یگانه کشور در جهان است که آموزش دختران را ممنوع کرده است.

روزا اوتونبایوا فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان هم در ماه مارچ سال ۲۰۲۳ در اجلاس شورای امنیت گفت که افغانستان زیر حاکمیت طالبان سرکوبگر ترین کشور جهان برای زنان و دختران است.