حدود ۵۰ میلیارد کلدار از چرخه خریدوفروش در ننگرهار خارج شد

مسوولان در ننگرهار می‌گویند که پس از روزها تلاش برای از میان برداشتن خریدوفروش با روپیه‌ی پاکستانی (کلدار پاکستانی) در ننگرهار، توانسته‌اند حدود ۵۰ میلیارد کلدار را از چرخه خریدوفروش در بازارهای این ولایت خارج کنند که برای اقتصاد بانک مرکزی سودمند واقع شده است.

نگاه نو_ شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار در صفحه فیس‌بوکش نوشته که در جریان کارزار ترویج پول افغانی به جای کلدار پاکستانی، حدود ۳۰ میلیون دالر نیز به بازارهای این ولایت وارد شده است. وی در گزارش یک‌ماهه کارزار ترویج پول افغانی به جای کلدار گفته که خروج پول پاکستانی از چرخه خریدوفروش در این ولایت، ده‌ها میلیارد دالر برای بانک مرکزی عاید داشته است.

آقای میاخیل توضیح داده است که برای نظارت از روند خروج پول کلدار از بازارهای ننگرهار، ۳۲ کمیسیون را برای بررسی روند ترویج پول افغانی در ولسوالی‌ها و نواحی این ولایت ساخته است. وی هم‌چنان افزوده که روند ترویج پول افغانی در شهری که ۱۹ هزار دکان و ۲۰ هزار ریکشا در آن فعالیت می‌کند، «کار ساده‌ای نبوده است».

والی ننگرهار گفته که نرخ‌ها کنترل شده و اداره محلی این روند را تا اخیر ادامه خواهند داد. پیش‌تر مسوولان در بانک مرکزی گفته بودند که حدود یک‌ونیم میلیارد افغانی پول خُرد را برای تسهیل معاملات به بازارهای جنوب و شرق کشور فرستاده‌‌اند.

هم‌زمان با این، شماری از شهریان جلال‌آباد از افزایش نرخ‌ها پس از خروج پول پاکستانی از بازارهای این ولایت، شکایت می‌کنند. آنان می‌گویند که جایگزینی پول افغانی باعث بلند رفتن نرخ‌ها شده و شهریان را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرده است.

روند ترویج پول افغانی در شماری از ولایات شرقی و جنوبی کشور از چندی بدین‌سو آغاز و استفاده از پول کلدار در شماری از ولایت نیز ممنوع شده است. مسوولان در دفتر ولایت ننگرهار پیش‌تر گفته بودند که ورود کلدار از بندر تورخم نیز ممنوع شده است.

این در حالی است که شماری از ولایت‌های غربی نیز روند ترویج پول افغانی را آغاز کرده‌اند. در شماری از ولایت غربی کشور از تومان ایرانی بیش‌تر در معاملات استفاده می‌شود.