موتورکراس؛ ورزش هیجان انگیز و خطرناک در افغانستان

نگاه نو_ جوانان موتورسایکل سوار در ولایت هرات روزهای جمعه در منطقه ای میان پل مالان و پل پاشدان (پشتون پل) جمع شده و به تمرین و رقابت های موتورکراس می پردازند. آنها می گویند در جاده های شهری سرعت زیاد و یا حرکات نمایشی را انجام نمی دهند.

اولین تیم محلی و محل برگزاری تمرین ها و رقابت های موتورکراس نیز در هرات در ماه اپریل سال ۲۰۱۲ بنیانگذاری شد. این تیم متشکل از ۱۲ موتورسایکل سوار آماتور با موتورسایکل های کراس بود. حالا تیم های متعددی به صورت رسمی در این ولایت فعال هستند.

بعدا فدراسیون ملی موترسایکل سواری افغانستان نیز در سال ۲۰۱۲ در چهارچوب کمیته ملی المپیک افغانستان ایجاد شد. این فدراسیون رشته های مختلفی از رقابت های ورزشی موترسایکل سواری را دارا می باشد و در چندین ولایت افغانستان رسما فعالیت دارد.

موتورکراس و سوپرکراس نیز از این رشته ها هستند. برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ یک پیست (محل تمرین و مسابقات) موتورکراس در کابل رسما افتتاح شد، اما هنوز محلی مناسب برای تمرین و برگزاری مسابقات سوپرکراس وجود ندارد.

موتورکراس معمولا در فضای بیرون جاده برگزار می گردد و مسیرش طبیعی و دارای پستی و بلندی های زیادی می باشد که حرکت های نمایشی از جمله پرش با موتور را ایجاد می کند و در آن قدرت مانور و تعادل مطرح است. سوپرکراس معمولا در محیطی بسته مثل استادیوم ها برگزار می گردد و مسیری هموار و پر پیچ و خم دارد و سرعت و قدرت مانور بیشتر مطرح است.

فدراسیون ملی موتورسایکل سواری افغانستان در سال ۲۰۱۸ اولین مسابقه سراسری میان تیم هایی از ولایت های مختلف را برای گزینش اعضای تیم ملی و معرفی شان برای اشتراک در مسابقات منطقه ای و جهانی برگزار کرد. استاد تاجمیر، یکی از سابقه داران آماتور در رشته موتورکراس در هرات گفت که فدراسیون این ولایت در حال برگزاری یک مسابقه میان ورزشکاران افغانستان و ایران در یکی از شهرهای ایران است.

تاجمیر انتقاد کرد که در آنچه در تشکیل تیم ملی موتورکراس در کابل از همه تیم های این عرضه دعوت نشده است. تاجمیر افزود فدراسیون موتورسواری هرات کلوب های رسمی متعددی دارد که بزرگترین شان “عقاب صحرا” در موتورکراس و “سنگین سواران هرات” در سوپرکراس است.

ورزشکاران حرفه ای رشته های موتورسایکل سواری از فدراسیون ملی موترسایکل سواری افغانستان می خواهند که برای قانونمند ساختن این ورزش تلاش کند و امکانات بهتری را برای شان فراهم نماید. آنها می گویند همه موتورسایکل های شان بسیار کار کرده و استندرد نیستند.