صد سینماگر افغانستان در پیوند به قتل فیلم‌ساز ایرانی و همسرش ابراز همدردی کردند

شماری از فعالان جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران و یک‌صد سینماگر اهل افغانستان در پیوند به قتل داریوش مهرجویی، کارگردان و نویسنده‌ ایرانی و همسرش، ابراز همدردی کردند.

آنان روز دوشنبه، ۲۴ میزان/مهر، در یک نامه سرگشاده خواستار شناسایی و به کیفر رساندن عاملان قتل این زوج سینماگر ایرانی از سوی نهادهای عدلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران شدند.

سینماگر افغانستان قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر را «فاجعه‌ای برای جامعه سینماگران» عنوان کرده و افزودند: «مرگ هنرمند به معنی خاموشی صدای مردم، افسرده‌گی روح جمعی و ایستایی قلب یک جامعه است.»

در نامه جمعی از فعالان جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران افغانستان نیز آمده است: «ما از نهادهای مسوول درخواست می‌کنیم تا عامل یا عاملین این جنایت فجیع را شناسایی و به‌مردم معرفی نمایند، باشد که شک و شبهه‌های به‌میان آمده در قبال هویت عامل یا عاملین این حنایت که مایه‌ رنجش خاطر شهروندان ایران و باعث اذیت شهروندان افغانستان درآن دیار شده است را بزداید.»

داریوش مهرجویی، کارگردان مطرح موج نو سینمای ایران و وحیده محمدی‌فر، نویسنده و همسر مهرجویی روز شنبه، ۲۲ میزان، در خانه شخصی‌شان در کرج ایران کشته شدند.

تا کنون انگیزه‌ قتل این دو تن مشخص نیست؛ اما شواهد حاکی از آن است که این زوج بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد انجام شده است.

بربنیاد گزارش‌های نشر شده وحیده محمدی‌فر، همسر مهرجویی اخیراً در صفحه‌ شخصی‌اش در اینستاگرام از تهدید یک فرد ناشناس با چاقو خبر داده بود.

داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان نامدار ایرانی بود که فیلم‌های مطرحی چون «هامون»، «دایره مینا»، «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان» و «سنتوری» را در کارنامه‌ هنری خود ثبت کرده است.