استقبال از مستند «خواهران» درباره نخستین ارکستر زنان افغانستان

سازندگان یک مستند درباره نخستین ارکستر زنان افغانستان داستان این زنان را «الهام‌بخش» توصیف کرده‌اند.

مستندی با نام «خواهران» به سفر دن بلک‌ول‌، موسیقی‌دان به کابل، پایتخت افغانستان و ملاقات او با نوازندگان و رهبر «ارکستر زهره» که همه اعضای آن دختران جوان هستند، می‌پردازد.

این فیلم/فلم را تونی کلینگر، فیلمساز ساکن شهر نورثهمپتون، در جنوب بریتانیا، تهیه کرده است. او قبلاً ساختن مستندهای «آن چه‌کسی»، «عمیقاً بنفش» و فیلم «کارتر را بگیرید» را در کارنامه خود.

آقای کلینگر می‌گوید فیلم جدید او «یکی از فوق‌العاده‌ترین قصه‌های پیروزی» را به نمایش می‌گذارد.

دن بلک ول، نوازنده و کارگردان
توضیح تصویر،تونی کلینگر، تهیه کننده فیلم مستند «خواهران»

تمرکز اصلی این فیلم روی دو زن جوان پیشرو با نام‌های نگین خپلواک، رهبر ارکستر «زهره» و ظریفه ادیبه، نوازنده اصلی ویولن در این ارکستر است. این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کلرادو و چیچستر و همچنین در مجلس عوام بریتانیا به نمایش درآمده است.

آقای کلینگر می‌گوید که این فیلم در «یکی از چالش برانگیزترین نقاط جهان» ساخته شده است.

او کار بلک ول، کارگردان این مستند را تحسین کرد و گفت آنچه که این فیلم «از طریق زبان جهانی موسیقی به آن دست یافته، واقعاً الهام بخش است».

آقای بلک‌ول که او هم مقیم شهر «نورث‌همپتون» انگلستان است می‌گوید این گروه را در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق اینترنت پیدا کرد.

او توضیح داد که نوازندگان آن «در آموزشگاهی به نحوی مخفی دورهم جمع شده و یک ارکستر کاملاً زنانه را تشکیل دادند.»

او به خبرگزاری گفت که برخی از اعضای ارکستر با مخالفت از سوی خانواده‌شان مواجه شدند، برخی از آنها توسط خانواده‌هایشان طرد شده‌اند، اختلاف‌هایی وجود داشته و حتی تهدید به مرگ شده‌اند.»

این نوازنده و فیلمساز گفت که این ارکستر در سرتاسر جهان اجرا داشته است اما اکنون نمی‌تواند در کشور خود برنامه‌ای داشته باشد.

پس از برقراری تماس با این ارکستر، او را برای دیدار نوازندگان به افغانستان دعوت کردند.

او سپس در سال ۲۰۱۷ به کابل سفر کرد و به مکتبی/مدرسه یی که ارکستر در آن مستقر بود، رفت. این آموزشگاه در آن زمان «محصور با دیوارهای بلند بود و نگهبانان مسلح داشت».

دن بلک ول
توضیح تصویر،دن بلک ول به تنهایی به افغانستان سفر کرد که به گفته او، به این صورت، اجازه دسترسی بیشتر به ارکستر را می‌داد

او گفت که ۲۵ عضو ارکستر پس از بازگشت امارت اسلامی به قدرت در سال ۲۰۲۱ از کشور گریختند و در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند.

او شروع به اجرای مشترک با برخی از نوازندگان از راه دور کرد و دوباره با ارکستر در آمریکا دیدار کرد تا با آن‌ها مشترک بنوازد.

او می‌گوید: «آنها هنوز هم به اجرای موسیقی ادامه می‌دهند و سازهای خود را دوباره به دست آورده‌اند و قرار است دوباره به هم بپیوندند».