کاظمی: به وضعیت زبان فارسی باید از جنبه تمدنی نگاه کرد

شاعر و پژوهشگر افغانستانی با بیان اینکه موضع‌گیری سیاسی بهانه‌ای برای سرکوب زبان فارسی می‌دهد گفت: به وضعیت زبان فارسی باید از جنبه تمدنی نگاه کرد.

محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر نام آشنای افغانستانی در نشست «چالش‌های زبان فارسی در افغانستان» و نشست خبری اولین مسابقه بین‌المللی ادبی فرهنگی «پارسی وطن است» که به صورت مشترک از طرف بنیاد فرهنگی احمدشاه مسعود و دفتر فرهنگی در دری برگزار می‌شود با اشاره به نقش ایران در تقویت جایگاه زبان فارسی در افغانستان امروز اظهارداشت: یکی از کار‌هایی که می‌توان برای تقویت زبان فارسی در افغانستان انجام داد، حمایت از نیروی انسانی است. افراد زیادی هم اکنون در ایران هستند که نیاز به حمایت دارند. خیلی از فرهنگیان ما در دو سال گذشته به ایران مهاجر شدند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند و خیلی‌های دیگر هم مجبور شدند که از ایران دوباره مهاجرت کنند.

او ادامه داد: دو سال پیش دکتر یاحقی، همکارانشان و دوستان دیگر پیگیری زیادی کردند که مشکل اقامت دوستان فرهنگی حل شود، اما نشد. یکی از کار‌هایی که می‌شود کرد و هر وقت این اتفاق بیفتد دیر نیست، رفع دشواری‌ها و تنگانا‌ها برای حل مشکل اقامت فرهنگیان افغانستانی در ایران است. من شاعری می‌شناسم که از افغانستان آمده و روزی ۱۳ ساعت در یک کارخانه کار می‌کند این آدم چقدر فرصت خواهد داشت که اثر ادبی خلق کند؟

محمدکاظم کاظمی: به وضعیت زبان فارسی باید از جنبه تمدنی نگاه کرد

این بیدل پژوه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد، حمایت از کار‌های نشراتی افغانستانی‌ها است. وقتی که یک کتاب و نشریه منتشر شود، خودش باعث گسترش و تقویت زبان می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: گاهی ما سخت‌گیری‌هایی می‌بینیم که حاصل سلیقه مسئولان محلی است. این اتفاقات اگر بیفتد، می‌تواند از موضع‌گیری سیاسی سودمندتر باشد. موضع‌گیری سیاسی بهانه‌ای برای سرکوب زبان فارسی می‌دهد، چون آن‌ها می‌گویند که شما وابستگی‌هایی با ایران دارید و باعث خواهد شد که فارسی زبانان افغانستان در معرض فشار قرار بگیرند. متاسفانه دست اندر کاران امور افغانستان مسایل را سیاسی نگاه می‌کنند و وضعیت اداره افغانستان را از جنبه جهانی نگاه می‌کنند و اداره فعلی]طالبان را از نظر ژئوپلوتیک سودمند می‌دانند. اما از جنبه تمدنی هم می‌توان آن را نگاه کرد اینکه آیا برای تمدن بزرگ زبان فارسی وضعیت فعلی افغانستان یک وضعیت مطلوب است یا نه؟