بانک مرکزی ایران؛ آغاز صادرات ریالی به عراق و افغانستان

رئیس کل بانک مرکزی ايران گفت: طرح ریال برون مرزی یا آف شور (Offshore) ماه‌های زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است و با اجرایی شدن آن درخواست صادرکنندگان برای صادرات ریالی به افغانستان یا عراق حل می‌شود و می‌توانند با ریال برون مرزی رفع تعهدات کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح ریال برون مرزی یا آف شور (Offshore) ماه‌های زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است و با اجرایی شدن آن درخواست صادرکنندگان برای صادرات ریالی به افغانستان یا عراق حل می‌شود و می‌توانند با ریال برون مرزی رفع تعهدات کنند.

محمدرضا فرزین افزود: این موضوع یکی از درخواست‌های تجار مشهدی برای صادرات به افغانستان بود که با اجرایی شدن طرح ریال آف شور پاسخ داده شده و تجار می‌توانند به جای ارز خارجی برای صادرات از ریال برون مرزی بهره گیرند.

وی ادامه داد: مقررات طرح ریال برون مرزی در بانک مرکزی تدوین شده و تاکنون یک یا دو بانکی اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند و بزودی در کل بانک‌های کشور عملیاتی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بطور قطع تکالیف این بانک در خصوص تسهیلات ازدواج و تسهیلات فرزند آوری تا پایان سال به طور کامل اجرا خواهد شد و سیستم بانکی تمام تسهیلات را خواهد پرداخت.

اصطلاح آف‌ شور (Offshore)؟

اصطلاح آف‌ شور (Offshore) به مکانی در خارج از کشور فرد اشاره دارد. این اصطلاح معمولاً در بخش های بانکی و مالی برای توصیف مناطقی استفاده می شود که مقررات با کشور اصلی متفاوت است. مکان‌های آف‌ شور معمولاً کشورهای جزیره‌ای هستند، جایی که نهادها شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌ها را تأسیس می‌کنند. شرکت‌ها و افراد (معمولاً آن‌هایی که دارایی خالص بالایی دارند) ممکن است برای شرایط مطلوب‌تر، از جمله اجتناب از مالیات، مقررات آسان‌تر یا حفاظت از دارایی‌ها، به خارج از کشور مهاجرت کنند. اگرچه موسسات آف‌ شور نیز می توانند برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرند اما غیرقانونی تلقی نمی شوند.

بانکداری آف‌ شور (Offshore) یا بانکداری برون مرزی بانکی است که تحت مجوز بانکداری بین المللی تنظیم می شود و معمولاً بانک را از ایجاد هرگونه فعالیت تجاری در حوزه قضایی منع می کند. به دلیل مقررات و شفافیت کمتر، حساب‌های آف‌ شور اغلب برای پنهان کردن درآمدهای اعلام‌نشده استفاده می‌شوند. حساب بانکی خارج از کشور یا حساب های آف‌ شور نیز حسابی است که شما در کشوری دارید که در آن ساکن نیستید. آنها به شما امکان می دهند پرداخت هایتان را انجام دهید، پول دریافت کرده یا نگه دارید و حساب های پس انداز و سرمایه گذاری را در چندین ارز راه اندازی کنید.

سطح استانداردهای نظارتی و شفافیت در بین OFC ها بسیار متفاوت است اما آنها به طور کلی ویژگی های زیر را ارائه می دهند:

  • قوانین مالیاتی مطلوب، به همین دلیل است که معمولاً به آنها بهشت مالیاتی می گویند.
  • کاهش ریسک و پتانسیل رشد بیشتر
  • صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای مشاغل
  • حفاظت از دارایی ها، به ویژه در زمان بی ثباتی
  • مقررات آسان
  • محرمانه بودن

آیا بانکداری آف‌ شور غیرقانونی است؟

بانکداری آف‌ شور غیرقانونی نیست اما داشتن یک حساب خارج از کشور می‌تواند سوالاتی را ایجاد کند زیرا این حساب‌ها سابقه‌ای دارند که به مشتریان اجازه می‌دهند به طور محتاطانه پول ذخیره کنند تا از پرداخت مالیات بر روی آن اجتناب کنند یا وجوهی را که از طریق فعالیت‌های غیرقانونی به دست آورده‌اند، پنهان کنند. اسناد پاناما، اسنادی که در سال 2016 در معرض عموم قرار گرفت، راه‌هایی را فاش کرد که بسیاری از افراد ثروتمند و قدرتمند از بانکداری آف‌ شور برای پولشویی، ارتکاب کلاهبرداری و فرار مالیاتی استفاده می‌کردند.

بانکداری آف‌ شور برای چه مواردی استفاده می شود؟

برخی از مشتریان بانک‌های خارج از کشور از حساب‌های آف‌ شور خود برای کمک به مدیریت کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری‌های خود در خارج از کشور استفاده می‌کنند و برخی دیگر ممکن است بخش خوبی از وقت خود را در طول سال در یک کشور خارجی صرف کنند. حساب‌های خارج از کشور می‌توانند به شما امکان پس‌انداز، نگهداری و سرمایه‌گذاری پول در چندین ارز را نیز بدهند.

چه کشورهایی بانکداری آف‌ شور ارائه می دهند؟

تعداد زیادی از کشورها بانکداری آف‌ شور ارائه می دهند. تعدادی از شناخته شده ترین کشورها برای بانکداری آف‌ شور بهشت های مالیاتی هستند، به معنی کشور یا حوزه قضایی که مالیات کم یا بدون مالیات برای شرکت ها یا افراد دارد، مانند سوئیس، پاناما و جزایر کیمن. سایر مکان های محبوب برای بانکداری آف‌ شور عبارتند از هنگ کنگ، بلیز، برمودا، سنگاپور و آلمان.

مزایای بانکداری آف‌ شور چیست؟

مزایای بانکداری آف‌ شور

در حالی که هر حساب آف‌ شور دارای ویژگی ها و مزایای متفاوتی است، در اینجا به برخی از موارد رایج اشاره کرده ایم:

  • پس انداز و سرمایه گذاری های بالقوه مالیاتی کارآمد در ارزهای مختلف. (اگرچه هر گونه مزایای مالیاتی به شرایط شما بستگی دارد.)
  • نگهداری پول، همچنین امکان دارد پرداخت ها را به چند ارز انجام دهید و یا دریافت کنید.
  • مدیریت ارز خارجی.
  • دسترسی به تخصص بین المللی و مشاوره سرمایه گذاری.
  • پول خود را در یک مکان امن و مرکزی و متصل به حساب های محلی خود نگه می دارید.
  • هر بار که نقل مکان می کنید همان حساب بانکی خود را نگه می دارید.
  • آنها معمولاً دارای ویژگی های بانکداری معمولی مانند کارت نقدی و بانکداری آنلاین و تلفن همراه هستند.