شرکت بیش از ۴۵هزار زائر افغان در مراسم اربعین امسال در عراق

نگاه نو_ به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرکنسول ایران در هرات در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد اربعین که ظهر شرکت بیش از ۴۵ هزار زائر افغانستانی در مراسم اربعین امسال در عراق امروز با حضور معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در فرمانداری تایباد برگزار شد گفت: موضوع راهپیمایی اربعین و انتقال زوار از ۲ماه پیش در حال انجام است و همه برنامه‌ریزی‌های مربوطه انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵تا۵۰ هزار زائر از کشور افغانستان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی شرکت کنند.
محمد صدیقی فر افزود: پارسال ۳۷هزار و ۵۰۰زائر اربعین حسینی از کشور افغانستان در همایش پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که با پیش‌بینی‌های انجام شده امسال رشد ۱۵ درصدی خواهد داشت.
وی با اشاره به ورود ۳۴هزار زائر اربعین از طریق مرز دوغارون در پارسال ادامه داد: برای سهولت کار اعزام زائران امسال روان‌سازی صدور روادید و قرار دادن برخی تسهیلات برای زائران انجام شده که بی‌شک در افزایش اعزام زوار افغانستانی نقش موثری دارد.
صدیقی فر گفت: تامین امنیت زوار افغانستانی که مسیر پرمشقتی را برای زیارت طی خواهند کرد در اولویت ستاد هماهنگی اعزام کاروان‌های زیارتی است.
وی تصریح کرد: با شروع زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور افغانستان میزان نگرانی و ناامنی بالا خواهد رفت و دغدغه ما در آنسوی مرز تامین امنیت زوار است که از ۲۰روز گذشته جلسات متعددی در این باره با مقامات ولایت هرات برگزار شده است.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی که بنا به تدبیر مقام معظم رهبری از چندسال اخیر راه‌اندازی شد هرسال پرشکوه‌تر برگزار می‌شود و این مهم نقطه اوج نظام مقدس اسلام است.
محمدصادق براتی افزود: حضور زائران تشیع و تسنن در این همایش مذهبی نشان از شکوه و عزت ایران اسلامی دارد که برخلاف تصور دشمنان این اتحاد و انسجام در گرامیداشت مقدسات مذهبی هر سال پرشورتر برگزار می‌شود.
وی افزود: زائران کشورهای پاکستان و افغانستان دو قشر از زواری هستند که نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارند، با توجه به شرایط موجود در این دو کشور زائران با شوق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خودشان را با مشقت به مرزهای ایران می‌رسانند و با وجود داشتن ظرفیت‌های کافی در ایران برای استقبال از زوار ائمه اطهار(ع) همه تمهیدات برای سفری آرام و بدون دغدغه در مرزهای چهارگانه کشور انجام شده است.
براتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ورود زائران اربعین حسینی، مطرح کرد: ثبت نام زائران در افغانستان به صورت کاروانی، توسعه گیت‌های ورودی و تبدیل ۲گیت خروجی به ورودی برای سهولت بیشتر پذیرش زوار در مرز دوغارون انجام شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: امسال برای اولین بار ۱۵۶پزشک متخصص، عمومی، پرستار، نیروهای امدادی، مترجم و نیروهای ستادی جمعیت هلال احمر استان در ۲مکان برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در کشور عراق مستقر خواهند شد.
اسماعیل بهمن آبادی، افزود: جمعیت هلال احمر استان از ۱۳مهر تا ۳۰مهر به مدت ۱۸روز در چهار پایانه مرزی با استقرار چهار پایگاه امداد و نجات و ۴۲نیروی فعال به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد.
همچنین در خارج از کشور با استقرار بیش از ۸۰دستگاه آمبولانس در شهرهای عراق، سامراء، نجف، کربلا، کاظمین … و هزار و ۵۳۶ پزشک متخصص، عمومی، پرستار… و ۱۴۰مترجم ارائه خدمات می‌کند.
بهمن آبادی تصریح کرد: پارسال ۱۷۵نفر روز نجات‌گر، پرستار و پزشک به بیش از ۷۰۰ زائر خدمات درمانی و امدادی به صورت مداوای سرپایی و بستری ارائه کردند. همچنین ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان هزینه دارویی در برداشته که امید است امسال حمایت خیران و دولت در این زمینه بیشتر باشد.
بازدید از مجموعه مرز دوغارون و اقدامات انجام شده توسط اعضای ستاد اربعین تایباد و افتتاح دبیرستان دخترانه خیر ساز حضرت رقیه(س) در روستای رهنه از دیگر برنامه‌های سفر چند ساعته معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی و هیات استانی به این