افغانستان برای اولین بار از مسیر چابهار به هند میوه صادر کرد

وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده که این کشور برای اولین بار از مسیر بندر چابهار ایران به هند میوه صادر کرده و قرار است که صادرات از این مسیر افزایش یابد.

نگاه نو_ اولین محموله میوه افغانستان شامل ۲۰ تن انگور روز گذشته، سه‌شنبه (۱۲ سنبله/شهریور) از چابهار ایران به هند ارسال شده است.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان افزوده که ارسال این محموله آزمایشی بوده که با عبور از چندین ولایت این کشور از مسیر نیمروز به بندر چابهار ایران منتقل و از آنجا به شهر ممبی هند صادر شده است و یک هفته در راه بوده تا به هند برسد.

سمیر رسا، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان صادرات از این مسیر را یک تجربه خوب عنوان کرده است. او به بی‌بی‌سی گفت که افغانستان در آینده از این مسیر صادرات بیشتری خواهد داشت.

کامیون‌های حامل اجناس افغانستان به مقصد هند، عازم چابهار ایران شد
چابهار ایران در انتظار کمک هند و امنیت افغانستان
نخستین محموله گندم هند از طریق چابهار به افغانستان رسید
چرا بندر چابهار برای ایران و هند مهم است؟


اجمل احمدی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان در صفحه رسمی توییتر خود نوشته قرار است که میزان صادرات از این مسیر در سه هفته آینده به ۱۰۰تن افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه میزان صادرات افغانستان از مسیر چابهار تاکنون به ۷۰۰ تن رسیده، نوشته است که بزودی افغانستان صدور انار و سیب را نیز از مسیر چابهار به هند آغاز خواهد کرد.

برای نخستین بار کامیون‌های حامل اجناس افغانستان اواخر زمستان سال ۱۳۹۷ طی مراسمی از ولایت نیمروز به چابهار رفت.

این مراسم رسما با حضور محمد اشرف، غنی رئیس جمهوری افغانستان و سفیران کشورهای هند، ایران و ترکیه در نیمروز افغانستان برگزار شد، ۲۳ کامیون متعلق به افغانستان از شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در همسایگی استان سیسان و بلوچستان به سمت بندر چابهار حرکت کردند.


صادرات کالای افغانستان از مسیر چابهار در اواخر زمستان سال گذشته کلید خورد
این کامیون‌ها حامل ۵۷۰ تن مواد تجارتی، شامل ۲۰۰ تن ماش و ۳۷۰ تن سنگ تالک بود که بیشتر برای تولید پودربچه استفاده می‌شود.

قبل از این بیشتر اموال تجاری افغانستان از مسیر پاکستان و همچنین از طریق هوایی به هند صادر می‌شد.

صادرات اموال افغانستان از مسیر پاکستان به دلیل تنش‌های سیاسی میان هند و پاکستان همواره با چالش همراه بوده است و اغلب پاکستان اجازه انتقال اموال تاجران افغانستان را از مسیر پاکستان به هند نمی‌داد.

اتاق تجارت افغانستان گفته است که واردات جنس از مسیر پاکستان همواره با مشکل همراه بوده‌است. به گفته مسئولان این اتاق، پاکستان از بازرگانان افغانستان سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار به بهانه‌های مختلف می‌گیرد.

براساس اعلام اتاق تجارت افغانستان این کشور سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار افغانستان از هند کالا وارد می‌کند که قبلا از مسیر بندرعباس وارد افغانستان می‌شد که نسبت به بندر چابهار برای بازرگانان افغانستان ۸۰۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه بیشتر داشت.