وزارت صحت: برای پیش‌گیری از شیوع «ویروس کرونا» در افغانستان تدابیر گرفته شده است

وزارت صحت می‌گوید برای پیشگیری از شیوع ویروس‌‌ «کرونا» در افغانستان برنامه‌ها و تدابیر احتیاطی را روی دست گرفته است.

نگاه نو_ نظام‌الدین جلیل، سخنگوی این وزارت، به خبرگزاری گفت که تیمی برای «بررسی و ارزیابی» مسافران کشورهایی که این ویروس در آن‌ها گزارش شده، در میدان‌های هوایی کشور گماشته شده است.

طبق معلومات سخنگوی وزارت صحت عامه، مسافران پروازها در میدان‌های هوایی طبق برنامه، بررسی و ارزیابی می‌شوند و در صورت مشاهده نشانه‌های مشکوک ویروس کرونا، این مسافران «قرنطین» و برای درمان‌شان اقدام خواهد شد.

نظام‌الدین جلیل روز جمعه، چهارم دلو، به خبرگزاری گفت که هم‌زمان با اقداماتی که در میدان‌های هوایی روی دست گرفته شده است، وزارت صحت عامه برنامه‌هایی را برای آگاهی‌دهی مردم از نشانه‌های بیماری ویروس کرونا روی دست گرفته است.

شیوع ویروس جدید زیر نام «کرونا» در چین که در همسایه‌گی افغانستان واقع شده، جان ۱۷ نفر را گرفته است. هم‌چنان دولت چین برای کنترل و جلوگیری از انتشار آن، راه‌های ورودی و خروجی دو شهر با جمعیت ۱۱ میلیون نفری را بسته است. تاکنون مبتلا شدن ۵۰۰ نفر به این ویروس تایید شده است.

نگرانی‌هایی از شیوع این بیماری در افغانستان نیز شکل گرفته است؛ اما وزارت صحت عامه می‌گوید که هیچ گزارشی در مورد این‌که گویا کسی در افغانستان به این مرض مبتلا شده باشد، دریافت نکرده است.

نظام‌الدین جلیل گفت که برای جلوگیری از بیماری‌های ساری، یک سیستم پیش از این در وزارت صحت عامه ایجاد شده بود. او از این سیستم به نام «سرویلانس» یاد کرد که به گفته او، بیماری‌های ساری را به موقع گزارش می‌دهد.

نظام‌الدین جلیل تصریح کرد که تاکنون این سیستم گزارشی را در مورد وجود این ویروس در افغانستان دریافت نکرده است.

کارکرد این سیستم طوری است که ابتدا گزارش‌های بیماری‌ها از ولایت‌ها به مرکز می‌رسد و پس از بررسی و ارزیابی‌ها وزارت صحت عامه برای کنترل و درمان آن اقدام می‌کند. این سیستم به بیماری‌های ساری اختصاص یافته است.

نشانه این بیماری سرفه، تب، نفس‌تنگی و نفس‌نفس زدن خوانده شده است.

تا کنون گزارش‌هایی در مورد ابتلا به ویروس کرونا از تایلند، کوریای جنوبی، جاپان، تایوان، استرالیا و ایالات متحده و چین به نشر رسیده است.

بسیاری از کشورها اقدامات احتیاطی مشابه را در میدان‌های هوایی روی دست گرفته است و مسافران کشورهای چین و پیرامون آن را بازرسی می‌کند.