علوی‌تبار، سيدحسن خمینی و خطاهای راهبردی

رئوف طاهری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

يادآوری می‌کنم، دعوت از سيدحسن آقای خمینی از نواحی مختلفی صورت گرفته است و از خاستگاه‌های مختلف و حتی متعارضی مورد نقد قرار گرفته است.

نگارنده نيز لزومی به اظهارنظر نمی‌ديدم؛ اما اين‌بار وقتی دعوت‌کننده فردی با مختصات دكتر عليرضا علوی‌تبار بود؛ مساله برای من صورت دیگری يافت.

ايشان به‌همراه دكتر سعید حجاريان و سیدمصطفی تاج‌زاده مثلثی را شكل داده‌اند كه از سه سال پيش – با ميزگرد “چهارراه اصلاح‌طلبی” در روزنامه شرق- تاكنون راهبرد خاصي را تعقيب می‌کرد؛ فاصله‌گيری از انتخابات‌محوری و سرچرخاندن به سمت کنش‌های مدنی و بعضا مقاومت مدنی و خيابانی.

هم ازاين‌رو، بحث پالايش اصلاحات، بازگشت به اصلاحات اصيل، دريوزگان قدرت خواندن احزاب و افرادی که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند، اعلام تشکیل هسته سخت اصلاحات در برابر هسته سخت قدرت، تئوریزه کردن اصلاح‌طلبی رادیکال، دست‌آموز خواندن اصلاح‌طلبان غیررادیکال، مذمت خاتمی، بی‌خاصیت نامیدن بهزاد نبوی، به‌کارگیری ادبیات تحریک‌آمیز و هل‌من‌مبارز طلب و… در دستور کار هسته سخت اصلاح‌طلبی قرار گرفت. در این راستا، انبوهی از مقالات، مصاحبه‌ها، توئیت‌ها و مجلات تولید شد.

از طرف دیگر، در رابطه با انتخابات، با نمایش نامیدن آن طی چهل سال گذشته، دو مساله را به‌طور موازی پیش بردند:

۱- ادعای اینکه حکومت در صدد روی کار آوردن دولت نظامی است.

۲- اعلام اینکه آنها در انتخابات مبتنی بر نظارت استصوابی شرکت نخواهند کرد.

با این پیشینه، وقتی جناب علوی‌تبار به عضویت ناسا و مسئوليت یکی از کمیته‌های آن در آمد، با تمام وجود احساس حیرت به بنده دست داد. این اتفاق از دوحال خارج نبود:

۱- علوی‌تبار به نمایندگی از اصلاح‌طلبی به تعبير خود راديكال، عملا به خطاهای راهبردی متعدد تيم مذكور صحه می‌گذاشت.

۲- خدای ناکرده با این حضور قصد کارشکنی در برابر اجماع احتمالی اصلاح‌طلبان به رهبری سیدمحمد خاتمی را داشته‌اند.

دعوت از سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری در انتخابات از سوی علوی‌تبار، به‌طور اتوماتیک سیدحسن را در صورت حضور در رقابت، در سیبل سناریوهای رقیب و متناظر مثلث مورد بحث در هسته سخت قدرت قرار می‌دهد که ماهیتا دارای پیامدهای شناخته‌شده‌ای خواهد بود.

ممکن است این پیامدها مطلوب اصلاح‌طلبان رادیکال باشد؛ ولی در حکم زهری در کام اصلاح‌طلبان خاتمی‌محور خواهد بود.

سیدحسن خمینی ممکن است ردصلاحیت شود و این چیزی نیست که در صورت وقوع، جریان پشت سر او توان مدیریت پیامدهای‌اش را داشته باشد.

سیدحسن خمینی سابقه مدیریت دولتی و اجرايی ندارد و این می‌تواند به پاشنه آشیل عقبه اش در بحث‌ها و متاظرات تبدیل و زمین‌گیر شان کند.

این موارد همه از جنس نقض اغراض ظاهری داعیان سیدحسن برای رفتن روی زمینی پرسنگلاخ و مين‌گذاری شده است که با روحیات لطیف حاج آقا نيز چندان سازگار نمی‌نماید. مشکلات فقط حصر در این‌ها نیست، البته.