برای نخستین بار به کمک «هوش مصنوعی» دارو تولید شد!

Assorted pills

یک کمپانی داروسازی ژاپنی به نام Sumitomo Dainippon Pharma Co در همکاری با یک استارتاپ هوش مصنوعی بریتانیایی به نام Exscienti، تنها پس از 12 ماه یک داروی جدید را به مرحله کارآزمایی بالینی (Clinical Trial) رسانده است.

این داروی جدید که فعلاً با کُدDSP-1181 شناخته می‌شود، می‌تواند در آینده برای درمان «اختلال وسواس فکری-جبری» (به اختصار: OCD) مورد استفاده قرار بگیرد. OCD اختلالی است که میلیون نفر در سراسر دنیا از آن رنج می‌برند. هرچند OCD یک بیماری کشنده نیست، اما به شدت می‌تواند کیفیت زندگی مبتلایان را تحت تأثیر خود قرار بدهد و زندگی را به یک جهنم به تمام معنا تبدیل کند.

استارتاپ ‌Exscientia که در آکسفورد انگلستان قرار دارد، بر پایه یک پلتفرم یادگیری ماشین به نام Centaur Chemist کار می‌کند. ظاهراً این پلتفرم توانسته کاری که انجام آن توسط دانشمندان چندین سال زمان می‌برد را تنها در یک سال انجام بدهد. برای این کار فناوری هوش مصنوعی در ترکیب با علم داروسازی بکار گرفته شده است.

مزیت اصلی به‌کارگیری یادگیری ماشین در ساخت داروهای جدید، سرعت عمل بسیار بالاتر آن نسبت به دانشمندان است. پلتفرم Centaur Chemist قادر است میلیون‌ها ترکیب مولکولی جدید و ویژگی های آنها را شبیه سازی کند و به دنبال اثربخش‌ترین و کم خطرترین آنها بگردد. به این ترتیب می‌تواند برای کشف مؤثر ترین و کم خطرترین داروها برای بیماری‌ها تلاش کند.