افغانستان با ۱۴۹ میلیون دلار به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران بدل شد 

رقم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از ۲.۲ میلیارد دلار/دالر در نیمه نخست سال پیش به ۳۸۲.۴ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری خورشیدی کاهش یافت.

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال جاری خورشیدی، ۷۳ طرح سرمایه گذاری خارجی مجموعا به ارزش ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تصویب شده که از نظر تعداد ۷.۵ و به لحاظ ارزش ۸۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

ارزش طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ایران طی نیمه اول سال گذشته خورشیدی دو میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار اعلام شده بود.

بر پایه این گزارش افغانستان با ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹.۸ میلیون دلار بیشترین تعداد طرح و میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ داشته است. 

پس از افغانستان، چین با ۷۵.۵ میلیون دلار، ترکیه با ۴۴.۸ میلیون دلار، هند با ۳۳.۸ و امارات عربی متحده با ۲۰.۹ میلیون دلار قرار دارند. از نظر تعداد طرح سرمایه‌گذاری مصوب نیز پس از افغانستان، امارات عربی متحده با ۹ طرح، ترکیه و عراق هر یک با ۶ طرح و چین با ۵ طرح قرار دارند.

با وجود ادعای دولت ایران مبنی بر گسترش روابط اقتصادی این کشور با روسیه، همچنان نام این کشور در میان پنج کشور صدرنشین به چشم نمی‌خورد.