اوباما، ترامپ و بایدن وارثان جنگ شکسته خورده ای افغانستان با امضای توافق نامه کوته فکرانه با طالبان

یک روزنامه ای امریکایی نوشته است، که امضای توافق با امارت اسلامی به حدی “کوته‌فکرانه” بود که وزیر خارجه وقت نیز آن را امضا نکرد و مسئولیت آن را به دوش فرستاده ای ویژه امریکا برای افغانستان انداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، د هیل در یک تحلیل تازه نوشته است، که اوباما، ترامپ و بایدن، رییس جمهوران ایالات متحده وارثان جنگ‌های شکست‌‌خورده ایالات متحده در افغانستان و عراق بوده‌اند و نتوانسته‌اند که روایت‌ “ایجاد دموکراسی” جورج دبلیو بوش را در این دو کشور به سرانجام برسانند.

در این تحلیل آمده است، که اقدام‌های دولت دونالد ترامپ برای امضای توافق با امارت اسلامی، این شکست را در افغانستان “شدت” بخشید.

بر بنیاد این تحلیل، در این توافق‌نامه مشخص شده بود که ایالات متحده در جریان 14 ماه از افغانستان بیرون می‌شود و امارت اسلامی امنیت را تامین می‌کنند.

هم‌چنین در بخش دیگری توافق‌نامه ایالات متحده با امارت اسلامی آمده است، که امارت اسلامی و دولت افغانستان درباره ای شرایط آینده در کشور، مذاکره خواهند کرد.

اما د هیل در این تحلیل گفته است، که امضای توافق با امارت اسلامی به حدی “کوته‌فکرانه” بود که مایک پمپیو، وزیر خارجه وقت نیز آن را امضا نکرد و مسئولیت آن را به زلمی خلیلزاد واگذار کرد.

این در حالی است، که پس از یورش پسین “داعش خراسان” در مسکو، هشدار از تهدیدهای جهانی این گروه افزایش یافته است.

در تازه‌ترین مورد، فرانسه هشدار از “احتمال حمله‌های تروریستی” را به بالاترین سطح برده و آن را “اضطراری” اعلام کرده است.

پیش از این و پس از یورش در مسکو، تام کاتن، سناتور امریکایی گفت که یورش داعش در مسکو، “انعکاس تاسف‌بار” ناشی از سیاست‌های “فاجعه‌بار” جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده درباره ای بیرون شدن از افغانستان است.

این در حالی است که مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز گفته است که پیش از بیرون شدن نیروهای ایالات متحده از افغانستان، باید “توانایی‌های داعش خراسان” بررسی می‌شد.