فاجعه خاموش در هرات

در هرات ۷۹ نفر بر‌اثر سرازیر‌شدن سیلاب‌ها کشته شده‌اند.

نگاه نو_ در حالی‌ که مسوولان محلی در هرات تلفات انسانی در پی سرازیر‌شدن سیلاب‌ها در دو ماه اخیر در ولایت هرات را ۴۰ نفر عنوان می‌کنند، یافته‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که در پی جاری شدن سیلاب‌ها در این ولایت دست‌کم ۷۹ نفر کشته یا مفقودالاثر شده‌اند.

خبرنگار ۸صبح در هرات با ولسوالان ۱۹ ولسوالی این ولایت گفت‌وگو کرده است. آمار تلفات جانی و مفقود‌شده‌گان در ۱۹ ولسوالی این ولایت، نشان می‌دهد که موج بارش و باران در این ولایت به صورت بی‌سابقه‌ای ۷۹ نفر را به کام مرگ فرو برده و صدها نفر را زخمی ساخته است.

با این حال، هیچ آمار دقیقی از میزان خسارات‌ مالی در دسترس نیست، اما هزاران جریب زمین زراعتی، باغ‌ها، کانال‌های آبریز و ده‌ها کیلومتر سرک در ۱۹ ولسوالی هرات تخریب و صدها رأس مواشی در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر تلف شده است. هیچ ولسوالی‌ای در هرات از آسیب‌های سیلاب در امان نمانده و صدها منزل مسکونی در همه ۱۹ ولسوالی این ولایت ویران شده است.

برخی از ولسوالان در هرات از جمله ولسوالان اوبه و کشک‌‌کهنه هرات می‌گویند که ممکن ترمیم راه‌های مواصلاتی و دست‌یابی به برخی از روستاها تا ۲۰ روز به طول بیانجامد.

تلفات در ولسوالی‌های مختلف

ولسوالی کرخ ولایت هرات، شاهد بیش‌ترین تلفات انسانی بوده ‌است. آن‌گونه که میرآغا، آمر اجرایی و سرپرست ولسوالی کرخ به خبرنگار ۸صبح گفته، بر اثر سیلاب‌های روز ۱۵ حمل در ولسوالی کرخ مسافران ۳ موتر در سیلاب گرفتار و سپس غرق شده‌اند. او می‌گوید که در این رویداد ۸ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر مفقودالاثر شدند که پس از گذشت ۱۳ روز از این رویداد، تا اکنون هیچ اثری از ناپدید‌شده‌گان به دست نیامده است. به گفته منابع محلی در هرات، اجساد ۸ نفر که از این رویداد پیدا شده بود، به اقارب‌شان تحویل داده شده است.

به گفته سرپرست ولسوالی کرخ، ۱ نوجوان نیز سه روز پیش (دوشنبه) همین هفته در پی وقوع سیلاب جان باخته است. مسوولان محلی احتمال می‌دهند که تمامی مفقود‌شده‎گان حادثه واژگونی موترهای مسافربری در ولسوالی کرخ جان باخته باشند.

ولسوالی اوبه در شمال‌شرق هرات نیز در هفته جاری شاهد تلفات انسانی بوده است. در این ولسوالی در روز دوشنبه اجساد ۱ چوپان و ۳ کودک که بر‌اثر سیلاب‌ها جان باخته بودند، به دست آمده است.

در ولسوالی ادرسکن در جنوب‌شرق شهر هرات نیز در جریان سیلاب‌های دو ماه اخیر ۶ نفر کشته شده‌اند. علی‌احمد فقیریار، ولسوال ادرسکن، به روزنامه ۸صبح گفته است که ۴ تن در بارنده‌گی‌های دو هفته پیش و ۲ کودک در بارنده‌گی‌های هفته جاری در این ولسوالی جان باخته‌اند.

به گفته ولسوال ادرسکن، علاوه بر تلفات انسانی و حیوانی، چهل هزار جریب زمین نیز در این ولسوالی از بین رفته است.

در ولسوالی گذره ولایت هرات نیز ۵ نفر در جریان سیلاب‌ها و بارنده‌گی‌های اخیر کشته شده‌اند. شیرآقا سروری، ولسوال گذره، می‌گوید که ۲ کودک در میان جان‌باخته‌گان این رویدادها بوده‌اند.

در ولسوالی تازه تأسیس زاول در جنوب هرات نیز در جریان بارنده‌گی‌های اخیر هرات ۵ نفر کشته شده‌اند. محمد‌سعید سروری، ولسوال زاول، می‌گوید که ۳ تن در بارنده‌گی‎های دو هفته پیش و ۲ تن در بارنده‌گی‌های هفته جاری جان باخته‌اند.

همچنان ولسوال ولسوالی غوریان هرات در مرز با ایران، از جان باختن ۱۱ تن در جریان بارنده‌گی‌ها و سیلاب‌های ناشی از آن در این ولسوالی خبر می‌دهد. به گفته فرهاد خادمی، ولسوال غوریان، ۸ بانو و ۳ مرد بر‌اثر سرازیر‌شدن سیلاب‌ها در این ولسوالی کشته شده‌اند. ۵ تن از قربانیان سیلاب در این ولسوالی اعضای یک خانواده بودند. در این رویداد که روز جمعه هفته گذشته رخ داد، چهار خواهر و یک برادرزاده آن‌ها جان باخته‌اند.

بر‌اساس گفت‌وگوی خبرنگار ۸صبح با ولسوال زنده‌جان، در ۱۵ کیلومتری شهر هرات، دست‌کم ۴ جسد در این ولسوالی به دست آمده و براساس گزارش‌های مردمی ۴ تن دیگر نیز در سیلاب‌ها کشته شده‎‌اند. همه تلفات در این ولسوالی در مسیر شاهراه هرات‌-‌اسلام‌قلعه و در منطقه لخشک اتفاق افتاده است. لخشک یک منطقه مسیلی در شاهراه هرات‌-‌اسلام‌قلعه است. این منطقه همه‌ساله شاهد سرازیر شدن سیلاب‌هایی است که منجر به کشته شدن مسافران می‌شود. مردم محل می‌گویند که ایجاد یک پل در منطقه لخشک تلفات را می‌تواند به صفر برساند.

در همین حال غنی‌خان نورزایی، ولسوال گلران ولایت هرات، می‌گوید که سیلاب‌ها در این ولسوالی ۳ کشته برجای گذاشته است.

هم‌چنان بر‌اساس آماری که ولسوال‌های‌ دیگر ولایت هرات به دسترس روزنامه ۸صبح قرار داده‌اند، در پی بارنده‌گی‌های گسترده و جاری شدن سیلاب از اواسط ماه حوت تا اکنون ۲ تن در ولسوالی انجیل، یک تن در ولسوالی فرسی، ۲ تن در ولسوالی شیندند و ۱ تن در ولسوالی کشک کهنه هرات کشته شده‌اند.

ولسوالان ولسوالی‌های کهسان، کوه زور، پشتون‌زرغون، زیرکوه و چشت هرات می‌گویند که در این ولسوالی‌ها هیچ نوع تلفات انسانی به ثبت نرسیده، اما هزاران جریب زمین زراعتی مردم از بین رفته است. بارش‌ بی‌سابقه باران در غرب افغانستان که از اواسط ماه حوت سال گذشته آغاز شد، طی دست‌کم نیم قرن گذشته بی‌سابقه خوانده می‌شود.

با این‌همه شمار زیادی از مردم در ولسوالی‌های هرات از عدم رسیده‌گی مسوولان به سیلاب‌زده‌گان اظهار نارضایتی می‌کنند. آنان می‌گویند که همکاری دولت در لحظات اضطراری و زمانی‌ که سیلاب در محلات مختلف سرازیر شده، خلاصه گشته است؛ هرچند اداره مبارزه با حوادث طبیعی در هرات می‌گوید که جهت تهیه اقلام ضروری در بسیاری از مناطق آسیب‌دیده هرات همکاری شده است. بر‌اساس گفت‌وگویی که روزنامه ۸صبح با ولسوالان ۱۹ ولسوالی در هرات داشته است، هزاران نفر در این ولسوالی‌ها بی‌خانمان شده، سرپناه‌های خود را از دست داده‌ و یا به کمک‌های فوری حکومت و نهادهای بین‌المللی نیازمند هستند.