قطر، ترکیه و سازمان ملل اصول و اجندای نشست استانبول را تهیه کرده است

یک منبع از هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان می‌گوید که سازمان ملل متحد، قطر و ترکیه که میزبانی مشترک کنفرانس استانبول را بر دوش دارند، سندی را در مورد اصول و اجندای مذاکرات به حکومت افغانستان و طالبان ارائه کرده‌اند.

یک منبع از هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان می‌گوید که سازمان ملل متحد به کمک دو کشور میزبان ترکیه و قطر اصول اجندای مذاکرات استانبول را آماده کرده و اوایل هفته گذشته آن را به حکومت افغانستان و طالبان سپرده است.

منبع افزود که از دو روز به دو طرف فرصت داده شده بود تا به این سند پاسخ دهند که حکومت افغانستان نسبت به آن واکنش نشان داد، اما طالبان هنوز در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

آرشیف، شهر استانبول
آرشیف، شهر استانبول

منبع می‌افزاید در این سند اصول مذاکرات و اجندا بر تعهد طرفین به پایان جنگ و دست‌یابی توافق صلح تاکید شده، دین اسلام به عنوان دین رسمی افغانستان دانسته شده و از اداره فراگیر و همه شمول، حکومت مبتنی بر قانون اساسی و مشارکتی، دولت انتقالی برای زمان معین، حمایت از حقوق اقلیت‌ها، بازسازی افغانستان پس از صلح، مبارزه با تروریسم و روابط دوستانه با همسایگان به عنوان نکات که اصول مذاکرات استانبول را تشکیل دهند، یاد شده است.

این منبع می‌افزاید که هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان این سند را خوانده اند و دو اصول « انتخابات، و یک نفر و یک رای» را به آن افزوده است.

سعی کردیم دیدگاه سازمان ملل متحد و دولت افغانستان را در این باره داشته باشیم، اما حاضر نشدند در این باره پاسخ بدهند.

درعین حال، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که در این مورد چیزی با آن‌ها درمیان گذاشته نشده است.

این درحالی است که شورای عالی مصالحه افغانستان، پس از بررسی ۳۶ طرح، احزاب سیاسی و حکومت طرح واحدی را آماده کرده است.

عطاالرحمان سلیم یک عضو شورای عالی مصالحه ملی به خبرگزاری گفت که این طرح روز شنبه برای ارزیابی بیشتر به رهبری حکومت فرستاده خواهد شد.

هرچند زمان دقیق برگزاری نشست استانبول مشخص نیست، اما یک منبع حکومت گفته که این نشست در ۱۶ ماه اپریل سال روان برگزار می‌شود.

طالبان، سازمان ملل، ترکیه و قطر نیز تا کنون درباره زمان دقیق برگزاری نشست استانبول اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.