دولت‌ساز: طرح تظاهرات نداریم

نگاه نو_ دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» نسبت به سخنان احمدضیا مسعود که گفته است محمداشرف غنی در صدد برپایی تظاهراتی برای اعتبار دادن به آرای «بی‌بایومتریک» است، واکنش نشان داد. جاوید فیصل، سخنگوی دسته انتخاباتی «دولت‌ساز»، می‌گوید هر تصمیمی که کمیسیون مستقل انتخابات در باره سرنوشت آرای «بی‌بایومتریک» بگیرد، آن را می‌پذیرد. او هم‌چنان، سخنان احمدضیا مسعود درباره تصمیم «دولت‌ساز» برای برپایی تظاهرات در برابر استره‌محکمه به هدف اعتبار دادن به آرای «بی‌بایومتریک» را بی‌اساس خواند و آن را تکذیب کرد. فیصل گفت که «دولت‌ساز» طرح تظاهرات ندارد و نیازی هم به این کار نمی‌بیند. این سخنگوی «دولت‌ساز» از چهره‌هایی سیاسی که به گفته او ادعای رهبری کردن جامعه را دارند، خواست شایعه پخش نکنند و با ایجاد فضای شک و تردید، وضعیت را وخیم‌تر نسازند.

احمدضیا مسعود، معاون اسبق ریاست جمهوری و از اعضای ارشد دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی»، روز جمعه، نوزدهم میزان، در صفحه اجتماعی فیس‌بوکش از تصمیم محمداشرف غنی برای برپایی یک تظاهرات بزرگ در برابر استره‌محکمه به هدف اعتبار دادن به آرای «بی‌بایومتریک» خبر داد. مسعود ضمن متهم کردن غنی به تلاش برای خلق بحران و حفظ قدرت با توسل به هر گزینه‌ای، نوشت که این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای برپایی تظاهرات به والیان هم‌جوار کابل دستور داده است تا هر کدام بین سه تا پنج هزار نفر را به کابل بیاورند و او مصارف این شمار نفر را از بودجه حکومت پرداخت خواهد کرد. این عضو ارشد دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» با تأکید بر این‌که تمام موضوعات مربوط به انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات تعلق دارد، گفته است که استره‌محکمه حق دخالت در این پروسه را ندارد. مسعود خاطرنشان ساخته است که مردم این‌بار «به دزدان رأی انتخاباتی خود اجازه نمی‌دهند از راه‌های غیر معمول باز هم به قدرت برسند.» او هشدار داده است که هر نوع کار خلاف قانون با مقاومت شدید مردم روبه‌رو خواهد شد.

جاوید فیصل از سخنگویان دسته «دولت‌ساز» می‌گوید که تصمیم‌گیری در باره سرنوشت آرای «بی‌بایومتریک» از صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات است. او گفت که «دولت‌ساز» به استقلال این کمیسیون احترام دارد و هر آن‌چه این کمیسیون تصمیم بگیرد، آن را می‌پذیرد. فیصل افزود که چه آرای «بی‌بایومتریک» معتبر دانسته شود و چه نشود، در هر دو حالت، دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» مطمئن است که مورد اعتماد مردم واقع شده است.

از جانب دیگر، گفته شده است که ریاست جمهوری از استره‌محکمه خواسته است با ارایه یک نظریه حقوقی، به آرای «بی‌بایومتریک» اعتبار بدهد. این موضوع روزها است که در بسیاری از تجمّعات مردمی و سیاسی زبان به زبان می‌شود. ریاست جمهوری اما می‌گوید که چنین خواستی از استره‌محکمه نداشته است و آن را شایعه می‌خواند. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، به روزنامه ۸صبح گفت که حکومت خواستار تأمین شفافیت هرچه بیش‌تر انتخابات است و این شفافیت نیز زمانی تأمین می‌شود که به استقلال کمیسیون مستقل انتخابات احترام گذاشته شود. او تأکید کرد که حکومت با توجه به این مسأله، هیچ خواستی از استره‌محکمه در خصوص آرای «بی‌بایومتریک» نداشته است و هر نوع تصمیم‌گیری در این مورد را تنها در صلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات می‌داند.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا «فیفا» نیز می‌گوید که ناظران این نهاد تا هنوز نتوانسته‌اند ادعای دخیل کردن پای استره‌محکمه در امور انتخابات توسط ارگ را مستندسازی کنند. به گفته رشید، «فیفا» تنها از زبان بعضی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری شنیده است که ارگ از استره‌محکمه خواسته است با ارایه یک نظریه حقوقی، به آرای «بی‌بایومتریک» اعتبار بدهد. او از جانب دیگر تأکید کرد که تمامی قوانین و طرزالعمل‌ها و لوایح انتخاباتی کاملاً روشن است و چیزی مبهم نیست که استره‌محکمه در باره آن ابراز نظر کند. رشید هم‌چنان افزود که چنان‌چه پای استره‌محکمه به قضیه انتخابات کشیده شود، در آن صورت اصل استقلال کمیسیون مستقل انتخابات مخدوش خواهد شد. رییس اجرایی «فیفا» گفت که بهتر است کمیسیون مستقل انتخابات بدون آن‌که از کسی یا نهادی دستور بگیرد، به صورت مستقلانه به کارش ادامه داده و از تأمین شفافیت انتخابات به مردم اطمینان بدهد.

تلاش کردیم پاسخ استره‌محکمه را نیز در این باره که آیا ارگ ریاست جمهوری از این نهاد خواسته است در باره آرای «بی‌بایومتریک» نظریه حقوقی ارایه کند، به دست بیاوریم، اما با تماس‌های مکرر تلفنی موفق نشدیم. البته سکوت استره‌محکمه در قضایایی از این دست سابقه هم دارد. استره‌محکمه در بهار امسال که به ادامه کار رییس جمهور غنی تا برگزاری انتخابات رأی داده بود، نیز ترجیحاً سکوت اختیار کرده بود و این موضوع بعدتر از جاهای دیگر به رسانه‌ها درز کرد. نهادهای حامی رسانه‌ها پیش‌تر از سکوت این نهاد انتقاد کرده بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رأی‌دهنده شرکت کرده بودند. نبود نام متقاضیان رأی‌دهی در فهرست چاپی و دیجیتالی از بزرگ‌ترین چالش این انتخابات بود که در پیوند به آن بیش از ۱ هزار و ۷۹۲ مورد شکایت ثبت شده است. این مشکل فنی باعث شد تا بخشی از مردم از حق رأی‌شان محروم شوند. از جانب دیگر، بخشی از مردم بدون آن‌که بایومتریک شوند، در این انتخابات رأی داده‌اند. احزاب سیاسی، نهادهای ناظر بر انتخابات و همین طور بیش‌تر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواستار ابطال آرای «بی‌بایومتریک» هستند، اما تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» گفته است هر تصمیمی را که کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد بگیرد، آن را قبول خواهد کرد. کمیسیون مستقل انتخابات نیز بارها تأکید کرده است که آرای «بی‌بایومتریک» را باطل می‌کند.

با این حال، دسته انتخابات «ثبات و هم‌گرایی» مدعی است که آرای «بی‌بایومتریک» و «سیاه» در حال انتقال به سرور مرکزی است. اسدالله سعادتی، معاون این دسته انتخاباتی، روز گذشته گفت که این کار در تبانی بین حلقاتی در ارگ ریاست جمهوری و کمیسیون مستقل انتخابات در حال انجام است. سعادتی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که جداً جلو این کار را بگیرد و اگر نه «ثبات و هم‌گرایی» با استفاده از هر گزینه‌ای از آن جلوگیری خواهد کرد.