بودجه‌ی انتخابات مشخص شد

۶.۹ میلیارد افغانی را حکومت و ۴.۴ میلیارد را دونرها می‌پردازند.

نگاه نو_ سرانجام پس از برگزاری نشست‌های متعدد در پیوند به تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری میان مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و مقام‌های وزارت مالیه، سرنوشت این بودجه مشخص شد، اما سهمی را که باید کمک‌کننده‌گان بپردازند، هنوز تعهدی برای پرداختش دریافت نشده است. آن طوری که مقام‌های وزارت مالیه می‌گویند، از مجموع ۱۱.۳ میلیارد افغانی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به خاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو درخواست شده، قرار است ۶.۹ میلیارد افغانی آن را حکومت افغانستان و ۴.۴ میلیارد دیگر را نهادهای کمک‌کننده به افغانستان بپردازند، اما هنوز هیچ مرجع کمک‌دهنده همکار افغانستان تعهدات مالی‌‌اش را در حمایت از انتخابات آتی مشخص نکرده‌اند.

شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه، به ۸صبح گفت که این وزارت به خاطر این‌که انتخابات یک پروسه مهم ملی و در اولویت حکومت افغانستان قرار دارد و هم‌چنان به منظور نهادینه شدن روند مردم‌سالاری متعهد است که وجوه درخواست شده از وزارت مالیه را تمویل کند.

آقای مسجدی در ادامه تصریح کرد که مقدار بودجه درخواست شده از سوی وزارت مالیه تایید شده و قرار است مبلغ یاد شده مطابق پروسه انتخابات در سه مرحله (ثبت نام تقویتی، بودجه عملیاتی دور اول و دور دوم احتمالی) در اختیار کمیسیون‌های انتخاباتی قرار داده شود: «مبلغ تعهد شده از جانب حکومت افغانستان برای مصارف برگزاری انتخابات از طریق بودجه ملی (عواید داخلی) تمویل می‌گردد.»

آن طوری که سخنگوی وزارت مالیه توضیح داد، این وزارت از نشانی حکومت افغانستان، تا اکنون ۵۳۵ میلیون افغانی را بابت بدهکاری سال گذشته انتخابات پارلمانی در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار داده است.

شمروزخان مسجدی در ادامه افزود: «وزارت مالیه ۲۰۰ میلیون افغانی دیگر را نیز برای ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اجرا نموده است که این مبلغ شامل سقف کلی بودجه انتخابات ریاست جمهوری است.»

آن طوری که سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، مقدار بودجه پیشنهاد شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات قرار است در بخش‌های نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان، دور اول عملیاتی انتخابات، دور دوم احتمالی انتخابات، مصارف کمیسیون شکایات انتخاباتی و به منظور پرداخت معاش بازرسی‌کننده‌گان زن در فرایند برگزاری انتخابات هزینه شود.

حکومت افغانستان در حالی از تأمین بودجه‌ی انتخابات سخن می‌گوید که پیش از این نگرانی‌هایی از نبود بودجه‌ی کافی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشت. قرار است انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.

با آن که کم‌تر از سه ماه به برگزاری انتخابات مانده اما هنوز هم به گفته وزارت مالیه، نهادهای کمک‌کننده، تعهدات‌شان را مبنی بر تمویل این روند مشخص نکرده‌اند. این وزارت می‌گوید که گفت‌وگوها به منظور راضی ساختن کشورهای کمک‌کننده به افغانستان به خاطر حمایت مالی از انتخابات جریان دارد.

شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات در بودجه ارایه شده مبلغ ۴.۴ میلیارد افغانی را سهم تمویل‌کننده‌گان خارجی (دونرها) در مصارف برگزاری انتخابات قلمداد نموده است، مذاکرات با برخی از کشورها جریان دارد اما تا کنون هیچ کشور مقدار کمک‌شان را در این زمینه مشخص نکرده‌اند. امیدواریم که به زودی تعهد این کشورها مبنی بر حمایت مالی از انتخابات نیز مشخص شود.»

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات حاضر نشدند که در مورد بودجه انتخابات پیش رو و چگونه‌گی حمایت دونرها از روند انتخابات اظهار نظر کنند.

انتخابات پارلمانی سال گذشته با تقلب‌های گسترده‌ای همراه بود و همین موضوع باعث شد که شماری از نهادهای کمک‌کننده، تمویل این روند را مشروط به آوردن اصلاحات اعلام کنند.

معاذالله دولتی، از کمیشنران پیشین کمیسیون انتخابات به ۸صبح گفته که نماینده‌گان نهادهای کمک‌کننده به افغانستان گفته بودند که دیگر حاضر نیستند، معاش کارمندان کمیسیون انتخابات را بپردازند. او گفت که حمایت نهاد‌های همکار بین‎المللی در انتخابات پیش رو تنها در بخش‌های عملیاتی خواهد بود.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، از نبود حمایت مالی نهادهای خارجی از انتخابات افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و آن را یک «عقب‌گرد» می‌داند. او گفت که حمایت نکردن دونرها از انتخابات، این باور را بیش‌تر تقویت می‌کند که یا انتخاباتی در کار نیست و یا هم حمایت‌کننده‌گان دیگر علاقه‌ای به برگزاری انتخابات و دخیل شدن در آن ندارند. به باور او تحقق هر دو باور می‌تواند نگران‌کننده باشد.

او تصریح کرد که باید به این پرسش به گونه‌ای دقیق پاسخ داده شود که چرا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، دولت و کمیسیون انتخابات افغانستان، حمایت‌های مالی و تخنیکی دونرهای بیرونی را با خود ندارند. او گفت که در حال حاضر نهادهای کمک‌‌کننده در قسمت تامین هزینه مالی و نسبت به شفاف برگزار شدن انتخابات با یک نوع بی‌میلی برخورد می‌کنند.

رییس فیفا در ادامه افزود که نگرانی اصلی نهادهای ناظر انتخاباتی اکنون این است که مبادا حکومت افغانستان بار دیگر به دلیل تامین نشدن بودجه و حمایت نکردن مالی و تخنیکی نهادهای کمک‌کننده، انتخابات ریاست جمهوری را به تأخیر بیاندازد.

انتخابات افغانستان یکی از پرهزینه‌ترین انتخابات‌ها در سطح منطقه است. آن طوری که گزارش شده در یک دهه گذشته بیش از یک میلیارد دالر برای برگزاری سه دوره انتخابات ریاست جمهوری و دو دوره انتخابات پارلمانی افغانستان هزینه شده ‌است.

بیش‌تر این بودجه توسط کشورهای کمک‌کننده پرداخت شده است. انتخابات پارلمانی که در ماه میزان سال گذشته برگزار شد نیز حدود ۱۲۰ میلیون دالر هزینه برداشت که تنها ۱۱ میلیون دالر آن را حکومت افغانستان پرداخت. پرمصرف‌ترین بخش انتخابات کشور خرید و انتقال مواد انتخاباتی، تهیه تجهیزات و پرداخت حقوق کارمندان است.

خریداری دستگاه‌های بایومتریک نیز هزینه‌ی سنگین روی دوش دولت گذاشته است. دولت افغانستان سال گذشته ۲۰ میلیون یورو را صرف هزینه خریداری دستگاه‌های بایومتریک کرد. از سویی هم به تازه‌گی وزارت مالیه برای خریداری حدود ۱۸هزار دستگاه بایومتریک، ۱۴.۱۴ میلیون یورو پرداخته است.