هشدار وزارت مالیه به مجلس: در صورت عدم تصویب بودجه، سطح فقر افزایش می‌یابد

 وزارت مالیه از عدم تصویب سند بودجه ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید، با توجه به این‌که خواست‌های مجلس در پیش‌نویس سوم بودجه گنجاینده شده، باید این سند تصویب شود. این وزارت هشدار می‌دهد که در صورت عدم تصویب سند بودجه، سطح فقر و مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد.

محمدخالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه، روز پنج‌شنبه، بیست‎وسوم دلو، در یک نشست خبری گفت که به خواست‌های نماینده‌گان مجلس رسیده‌گی شده و خواست‌های آن‌ها در سند بودجه گنجانیده شده است. او گفت، خواست‌هایی که «معقول» و از لحاظ امکانات مالی قابل تطبیق بوده، در پیش‌نویس سوم بودجه درج شده است.

سرپرست وزارت مالیه تأکید کرد که این وزارت آماده هرنوع همکاری و کار مشترک در موضوعات تخنیکی با مجلس نماینده‌گان است. وی افزود که در پیش‌نویس سوم بودجه طرح افزایش معاشات در نظر گرفته شده و قرار است معاشات کارمندان پایین‌رتبه دولتی افزایش یابد.

او اما بیان کرد که این مهم نیاز به کار بیش‌تر دارد. به گفته او، در این مورد باید کارهای تخنیکی و صرفه‌جویی صورت گیرد و برای تطبیق آن قانون تعدیل شود. او گفت: «این دو سه ماه را در بر می‌گرد و تا وسط سال بودجه حل می‌شود. تا بررسی وسط سال معاشات معلمین و کارمندان بلند می‌رود.»

به همین ترتیب آقای پاینده خاطرنشان کرد که برای ازدیاد معاشات معلمین، معاشات (NTA) باید بررسی شود و نظر به آن صرفه‌جویی صورت گیرد. وی افزود که این وزارت برای یک‌‌سان‌سازی معاشات معلمان و کارمندان پایین‌رتبه دولتی یک کد اختصاصی ایجاد و در آن حدود ۱.۷ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است. او ابراز امیدواری کرد که تا بررسی بودجه وسط سال، از صرفه‌جویی معاشات ان‎‌تی‌ای و مصارف دیگر حدود ۶ میلیارد افغانی به این کد اضافه شود.

از جانب دیگر سرپرست وزارت مالیه از تاخیر در تصویب بودجه ابراز نگرانی کرد. او گفت از آن‌جایی که افغانستان اقتصاد کوچک دارد و اکثر کارهای سکتور خصوصی و دولتی به تصویب بودجه وابسته است، نیاز است که سند بودجه به زودترین فرصت تصویب شود. او هشدار داد که در صورت تاخیر در تصویب بودجه، پیامد‌های ناگواری در پی دارد.

آقای پوینده توضیح داد، از آن‌جایی که اقتصاد افغانستان به دلیل شیوع ویروس کرونا به رکود رفته است، عدم تصویب سند بودجه این وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند. او گفت، هر تأخیری که در تصویب سند بودجه به وجود می‌آید، به عواید ملی ضربه وارد می‌شود و سطح فقر افزایش می‌یابد.

سرپرست وزارت مالیه گفت: «هر تاخیری که در تصویب بودجه می ‌آید، به عواید ضرر وارد می‌شود. سطح فقرر را افزایش می‌دهد. عوایدی که تعیین کردیم، رسیدن به آن مشکل می‌شود، با چالش مواجه می‌شود، رشد اقتصاد ضربه می‌بیند، وضعیت بیکاری و فقر بحرانی خواهد شد.»

این در حالی است که براساس گزارش بین‌المللی نجات، ده میلیون شهروند افغانستان در معرض قحطی و عدم مصونیت غذایی قرار دارند. وزارت مالیه تأکید دارد که عدم تصویب بودجه، سبب رشد بیش‌تر این وضعیت می‌شود. از این رو این وزارت از مجلس نماینده‌گان خواست که سند بودجه را هر چه زودتر تصویب کند.

گفتنی است که سند بودجه تاکنون دو بار از سوی مجلس نماینده‌گان رد شده است. مجلس گفته است، از آن‌جایی که اصل توازن در بودجه در نظر گرفته نشده و معاشات کارمندان پایین‌رتبه دولتی افزایش نیافته، آن را رد کرده است. مجلس هشدار داده است تا زمانی که  معاشات معلمان و کارمندان پایین‌رتبه دولتی افزایش پیدا نکند و از مصارف بی‌جا جلوگیری نشود، برای بار سوم نیز این سند را رد خواهد کرد. با این حال این سند در جریان هفته جاری به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده است. دیده شود که این بار پیش‌نویس سوم بودجه قناعت مجلس را فراهم می‌تواند یا خیر.