اعتصاب صرافان در هرات؛ یک صراف از خانه‌اش ربوده شد

مردان مسلح شب‌هنگام با حمله بر منزل یک صراف در هرات، پول‌های نقد و اشیای قیمتی او را دزدیده و خودش را اختطاف کردند. وقوع این رویداد در یکی از امن‌ترین مناطق شهر هرات، بر نگرانی‌ها از وخامت اوضاع امنیتی و افزایش جرایم جنایی افزوده است. اعضای اتحادیه صرافان هرات در واکنش به این رویداد، بازار صرافی‌ها را بستند و از مقام‌های امنیتی به دلیل ناکامی در مهار جرایم سخت انتقاد کردند.

شماری از اعضای شورای ولایتی/شورای شهر هرات، حمله‌ی مردان مسلح بر منزل این صراف و ربوده شدن او را پرسش‌برانگیز دانسته و احتمال می‌دهند که برخی افراد در نیروهای پولیس با گروه‌هایی که مرتکب جرایم می‌شوند، هم‌دست هستند.

فرماندهی پولیس هرات، ربوده شدن این صراف را می‌پذیرد و از تلاش بخش‌های امنیتی برای شناسایی و بازداشت عاملانش خبر می‌دهد. اداره محلی هرات نیز بر تلاش مشترک بخش‌های امنیتی برای مهار جرایم به ویژه آدم‌ربایی تأکید دارد.

بر اساس معلوماتی که برخی منابع معتبر امنیتی در اختیار قرار داده‌اند، گروهی از مردان مسلح شام دوشنبه، بیست‌ویکم میزان، بر خانه‌ی محمداسماعیل، یکی از صرافان سابقه‌دار هرات، حمله کرده‌اند.

به روایت منابع، این افراد که شمارشان بیش‌تر از چهار نفر بوده است، حوالی ساعت هفت شام وارد خانه‌ی این صراف شده و حدود یک ساعت داخل خانه بودند و در جریان این مدت، پول‌های نقد و اشیای قیمتی او را دزدیده و در نهایت خودش را نیز برده‌اند.

منابع معتبر در پولیس هرات تأیید می‌کنند که این صراف، از چندی قبل توسط افراد ناشناس با تماس‌های تلفنی تهدید می‌شد و سرانجام افراد مسلح با حمله بر خانه‌اش، وی را ربودند. بررسی تصاویر دوربین‌های امنیتی از سوی پولیس نشان می‌دهد که دست‌کم چهار مرد مسلح او را اختطاف کرده‌اند.

بهاءالدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان هرات می‌گوید که اعضای این اتحادیه به دنبال ربوده شدن محمداسماعیل صراف، به دلیل افزایش ناامنی و آدم‌ربایی‌ها، دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند.

به گفته‌ی او، احتمال دارد که برخی اتحادیه‌های دیگر از جمله اتحادیه زرگران هرات نیز به دلیل افزایش ناامنی‌ها در هرات، هم‌سو با اتحادیه صرافان، دست به اعتصاب کاری بزنند. به تازه‌گی یکی از وابسته‌گان رییس اتحادیه صرافان هرات و یک طلافروش در هرات ربوده شده‌اند.

برخی اعضای اتحادیه صرافان هرات، با انتقاد تند از عمل‌کرد مقام‌های امنیتی در مهار جرایم، ربوده شدن این صراف از خانه‌اش را «اوج ناامنی» در این شهر می‌دانند. بهبود قلعه‌نوی، از صرافان هرات، به این باور است که هراتیان پیش از این در کوچه و خیابان امنیت نداشتند، اما حالا ناامنی چنان افزایش یافته که در خانه‌های‌شان هم امنیت ندارند.

غلام‌محمد، یکی دیگر از صرافان هرات می‌گوید: «وضعیت شهر هرات واقعاً خراب است. ناامنی و آدم‌ربایی به اوج رسیده و کسی جرأت نمی‌کند از خانه‌اش خارج شود. وقتی مردم از داخل خانه‌های خود ربوده می‌شوند، پس کجا امنیت وجود دارد؟»

به باور او، نهادهای امنیتی با گروه‌های خلاف‌کار و آدم‌ربایان هم‌دست‌اند و اگر چنین نباشد، چگونه ممکن است که گروهی از افراد مسلح در یکی از امن‌ترین مناطق شهر، آزادانه دست به آدم‌ربایی بزنند و صراف را با خود ببرند.

برخی اعضای شورای ولایتی هرات نیز ادعا دارند که بدون همکاری افرادی از درون بخش‌های امنیتی با آدم‌ربایان، ممکن نیست آنان بتوانند افراد سرمایه‌دار را اختطاف کنند. داکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات، خواهان برکناری و مجازات آن‌ شمار از مقام‌های پولیس است که در مهار جرایم ناکام‌اند.

از دید این عضو شورای ولایتی هرات، در اوضاعی که تحرکات طالبان در بخش‌های گوناگون ولایت هرات افزایش یافته است، افراد تبه‌کار می‌خواهند از این آشفته‌بازار سوء‌استفاده کنند و همین امر سبب افزایش واقعات دزدی‌ مسلحانه و آدم‌ربایی شده است.

سلطان داوود، فرمانده پولیس هرات، هم‌دستی پولیس با آدم‌ربایان را بی‌اساس می‌داند و از هراتیان می‌خواهد که در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک، نیروهای امنیتی را در جریان قرار دهند. او هشدار می‌دهد که تمام آدم‌ربایان را به «تیر می‌بندد» و اجازه نمی‌دهد امنیت را برهم بزنند.

بر اساس معلومات او، صراف ربوده شده چهار محافظ مسلح داشت، اما چهار مرد مسلح ساعت هفت شام وارد خانه‌اش شدند و حدود یک ساعت منزل او را بازرسی کرده و افزون بر سرقت پول و اشیای وی، این مرد را نیز با خود برده‌اند.

این مقام امنیتی می‌افزاید که پولیس پس از وقوع رویداد وارد عمل شده و در جریان بررسی چند منزل مسکونی، برخی افراد مشکوک در پیوند به این قضیه بازداشت شده‌اند و بررسی‌های پولیس در این مورد هنوز جریان دارد.

از جانب دیگر، اداره محلی هرات تأکید دارد که بر اساس دستور والی هرات، ادارات امنیتی مکلف شده‌اند تا از تمام امکانات خود برای مهار جرایم در این ولایت استفاده کنند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‌پذیرد که ربوده شدن افراد سرمایه‌دار سبب ایجاد نگرانی میان مردم شده است.

چندی پیش به دنبال افزایش انتقادهای مردم از وضعیت امنیتی هرات، هیأت مشترکی از نهادهای امنیتی به دستور رییس جمهور به هرات سفر کرد. به دنبال بررس‌های آن، دست‌کم ۴۶ مقام ارشد پولیس به شمول آمر امنیت پولیس هرات برکنار شدند.

عبیدالله نورزی، فرمانده پیشین پولیس هرات، به تازه‌گی از وظیفه‌اش برکنار شد و سلطان داوود، روز شنبه‌ی همین هفته کارش را به عنوان فرمانده پولیس این ولایت آغاز کرد و هشدار داد که دزدی و آدم‌ربایی را مهار می‌کند، اما سه روز پس از این هشدار، در رویدادی کم‌سابقه، یک صراف از داخل خانه‌اش ربوده شد.