فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه در کابل ‘از بند طالبان آزاد شد’

اعضای خانواده فیض‌الله جلال، استاد دانشگاهی که از سوی طالبان به اتهام “تحریک مردم علیه دولت” بازداشت شده بود تایید کردند که آقای جلال از بند طالبان آزاد شده است.

حسنا جلال، دختر آقای جلال به بی‌بی‌سی گفت که طالبان پس از چهار روز توقیف او را امروز (۲۱ جدی/دی) آزاد کردند.

این استاد دانشگاه پیش‌تر در یک مناظره تلویزیونی از طالبان انتقاد کرده بود.

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های طالبان خواست که آقای جلال را “فورا و بدون قید و شرط آزاد کند”. همچنین نماینده اتحادیه اروپا و چند سازمان حقوق بشری دیگر و همچنین شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله هنرمندان و چهره‌های سیاسی نیز خواستار آزادی او شده بودند.

عفو بین المللی در بیانیه‌ای گفت: “این دستگیری تازه ترین تلاش طالبان برای سرکوب مخالفان است. حاکمان افغانستان (طالبان) از زمان تصرف این کشور افرادی را که از آن‌ها انتقاد می‌کنند، مرعوب کرده و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند، و مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و افراد دانشگاهی بیشترین قربانیان این انتقام جویی‌ها بوده‌اند.”

سخنگوی دولت طالبان در مورد دلیل بازداشت آقای جلال با بازنشر حساب توییتری منسوب به او مدعی شده بود که “او مردم را علیه نظام تحریک می‌نمود و با آبروی مردم بازی می‌کرد”.

از وضعیت سلامت آقای جلال و این که در جریان توقیف در روزهای گذشته چه برخوردی با او شده است، تاکنون اطلاعاتی در دست نیست.

طالبان تاکنون در مورد آزادی او چیزی نگفته‌اند.

فیض الله جلال، در ۳۰ آبان/عقرب به عنوان تحلیل‌گر سیاسی در یک مناظره زنده تلویزیون طلوع‌نیوز کابل به شرکت کننده طالبان، محمد نعیم، سخنگوی دفتر این گروه در دوحه به او تاخت و از گروه طالبان به شدت انتقاد کرد.

او با الفاظ شدید به عملکرد طالبان تاخت و از آنها خواست که “خود را اصلاح کنند، چون همه مردم از افغانستان در حال فرار هستند.”

ویدیوی بخشی از سخنان این استاد دانشگاه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان خبرساز شد.