بحث روی تشکیل دولت فراگیر؛ ایران هفته آینده از وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان میزبانی می‌کند

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که قرار است چهارشنبه، هفته آینده، کشورهای همسایه افغانستان، نشستی را در مورد چگونه‌گی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان دایر کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه، بیست‌وششم میزان/مهر در یک کنفرانس خبری بیان کرد که این نشست برای یک روز و به صورت حضوری برگزار می‌شود.

به این ترتیب قرار است که هفته آینده وزیران خارجه کشورهای ترکمنستان، اوزبیکستان، تاجیکستان، پاکستان و چین برای اشتراک در این نشست، به تهران سفر کنند.

خطیب‌زاده این نشست را ادامه گفت‌وگو‌ی دور اول که به صورت مجازی برگزار شده بود، عنوان کرد.

او تشکیل دولت فراگیر، کمک به تأمین صلح، ثبات و امنیت در افغانستان را از اجندای مهم این نشست خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که قضیه افغانستان ملی است و همواره به صورت ملی پیگری شده است. او افزود کشورهای همسایه افغانستان توقع دارند که در دولت آینده تمامی اقوام اشتراک داشته باشند.

با این حال او برقرای صلح، ثبات و امنیت در افغانستان را برای ایران پر اهمیت خواند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تاکنون هیچ کشوری همسایه افغانستان، دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. این کشورها تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی و تأمین حقوق زنان را از شرط‌های به رسمت شناختن طالبان عنوان کرده‌‌اند.

طالبان در بیست‌وچهارم ماه اسد سال جاری، کابل را تصرف کردند و حکومت پیشین را سقوط دادند. در این مدت، طالبان بارها تلاش کرده‌اند که مشروعیت بین‌المللی را کسب کنند، اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه نداشته است. از سوی دیگر، طالبان ماه گذشته، کابینه سرپرست‌شان را اعلام کردند. در این کابینه از سایر اقوام کسی حضور نداشت. این امر انتقاد جامعه جهانی را در پی داشت.