طالبان برای کسب مشر‌وعیت بین‌المللی، نخست به مشروعیت ملی نیاز دارند

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که طالبان باید برای به دست آوردن مشروعت بین‌المللی، نخست مشروعیت ملی را کسب کنند.

کرزی روز یک‌شنبه، بیست‌وپنجم میزان/مهر گفت که مشروعیت ملی اصل اساسی برای شناخته شدن در سطح بین‌المللی است و طالبان باید اساس حکومت خود را مبتنی بر مشروعیت ملی پایه‌گذاری کنند.

او تأکید کرده است که این مشروعیت از طریق انتخابات یا برگزاری لویه‌جرگه ممکن است.

رییس جمهور پیشین هم‌چنان گفته است که طالبان حتا در حکومت موقت‌شان باید قانون اساسی داشته باشند.

این در حالی است که پیش‌تر طالبان اعلام کردند قانون اساسی دوره سلطنت محمدظاهر شاه را نافذ می‌کنند.

کرزی اما خاطر نشان کرده است که این قانون باید براساس حکمی تصویب شود و طالبان حکومت‌شان را تحت پرچم سه رنگ ملی که مناطق مختلف کشور پوشش می‌دهد، ادامه دهند.

از سوی دیگر او به مداخله پاکستان در امور افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که این کشور از افغانستان نماینده‌گی نمی‌تواند.

کرزی از کشورهای همسایه خواسته است که روابط‌شان را با افغانستان از طریق دخالت، تشویق یا اجبار افراط‌گرایی و ترویسم برقرار نکنند، بلکه آن را مطابق معیارهای بین‌المللی حفظ کنند و از تلاش برای نماینده‌گی از افغانستان بپرهیزند.

حامد کرزی در حالی از دخالت پاکستان انتقاد کرده است که این کشور پس از سقوط حکومت پشین، از کشورهای جهان پیهم می‌خواهد که با طالبان همکاری و تعامل کنند.

با این حال حامد کرزی ابراز امیدواری کرده است که طالبان در زمینه دخالت پاکستان حساسیت نشان دهند.

از سویی‌ هم، رییس جمهور پیشین از بسته ماندن مکاتب دخترانه نیز انتقاد کرده و گفته است که این حق انسانی و مذهبی دختران است که درس بخوانند.

او از طالبان خواست که هرچه زودتر زمینه تحصیل را برای دختران در کشور فراهم کنند.

گفتنی است که تاکنون هیچ کشوری، حتا پاکستان، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

پیش از این، برخی از کشورها، از جمله ایتالیا و دنمارک گفته بودند که حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند.

دیگر کشورها، از جمله امریکا و اعضای اتحادیه اروپا، این کار را به عمل‌کرد طالبان در بخش حقوق بشر و تشکیل حکومت همه‌شمول وابسته می‌خوانند.