رد ادعاهای ضدونقیض؛ «هیچ موردی از کرونا ثبت نشده است»

نگاه نو_ وزارت صحت عامه با رد شایعات شیوع ویروس کرونا در بدخشان، می‌گوید که هنوز موردی از این ویروس در کشور به ثبت نرسیده است. مسوولان در این وزارت تأیید می‌کنند که آمارهای مرگ‌ومیر حاصل بیماری‌های قلبی و تنفسی بوده که بیش‌تر قربانیان آن را کودکان تشکیل ‌دهند و در مقایسه با سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است. گفته می‌شود که ۱۵ کودک و یک مرد کهن‌سال در ولسوالی واخان به دلیل بیماری‌های ناشی از سرما جان‌های‌شان را از دست داده‌اند. مسوولان وزارت صحت عامه تصریح می‌کنند که صعب‌العبور بودن این ولسوالی، توجه نشدن به مراکز صحی و استفاده از دواهای یونانی سبب شده که این افراد جان‌های‌شان را از دست دهند. پیش‌ از این، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده‌ بودند که حدود ۳۵ تا ۶۰ نفر در چند روز اخیر به دلیل آن‌چه «ویروس کرونا» خوانده‌ می‌شود، جان‌های‌شان را از دست داده‌اند؛ آماری که مسوولان آن را رد می‌کنند.

هم‌زمان با نشر شایعات در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در بدخشان، نتایج کار هیأت اعزامی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که شماری از کودکان و افراد کهن‌سالان آن هم به دلیل مصاب بودن به امراض قلبی و تنفسی در جریان سه ماه اخیر جان‌های‌شان را از دست داده‌اند. وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه شام شنبه، ۲۶ دلو در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت که این ارقام مرگ‌ومیر در چند ماه اخیر در بدخشان ثبت شده و در مقایسه با آمار سال گذشته تفاوتی نداشته است. وی افزود که در روزهای اخیر ۱۶ کودک و یک مرد کهن‌سال مصاب به مشکلات قلبی و تنفسی و بیش‌تر به دلیل مراجعه نکردن به مراکز صحی و استفاده از دواهای یونانی جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که هنوز موردی از ویروس کرونا در سطح کشور ثبت نشده و کارمندان این وزارت تمامی افرادی که وارد افغانستان می‌شوند را پس از بررسی اجازه ورود می‌دهند. وی افزود، بیش‌تر قربانیان اخیر در ولسوالی واخان کودکان‌‌اند که به دلیل دست‌رسی نداشتن به نیازهای حیاتی (خوراک مناسب) و مراجعه نکردن به مراکز صحی جان‌های‌‌شان را از دست داده‌اند. مسوولان در وزارت صحت عامه تصریح می‌کنند که هنوز فردی از ولایت سینکیانگ چین (که با بدخشان هم‌سرحد است) به کشور برنگشته است. مسوولان در چین به تازه‌گی از موارد معدود شیوع ویروس کرونا در سینکیانگ خبر دادند، اما هنوز موردی از مرگ‌ومیر در این ولایت چین ثبت نشده است. گفتنی است که بر اساس آمارهای کُلی از ویروس کرونا، ارقام مرگ‌ومیر حاصل از این ویروس در سنین بالاتر از ۳۰ سال ثبت شده است.

هم‌زمان با این، داکتر احمدضیا یفتلی، نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایند‌ه‌گان تأیید می‌کند که «سینه و بغل عمومی» در واخان وجود داشته، اما نیازمند یک تحقیق است. وی گفت که با توجه به نشانه‌های حاصله از جان‌باختن کودکان، نگرانی‌های در خصوص شیوع کرونا را کاهش می‌دهد. نیک‌محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان نیز در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح شایعات شیوع ویروس کرونا در این ولایت را رد کرد و گفت که تیم‌های صحی به ساحه رسیده‌، اما هنوز آمار دقیق مرگ‌ومیر برای آنان مشخص نشده است. وی افزود که این بیماری برخاسته از مشکلات اعضای تنفسی است و بیش‌تر کودکان را آسیب رسانده‌ است. شماری از باشنده‌گان بدخشان نیز تأیید می‌کنند که افراد در این ولایت صعب‌العبور هنگام مواجهه با بیماری‌های زمستانی، به جای مراجعه به مراکز صحی یا ناتوانی در دست‌رسی به آن از روش‌های سنتی، از جمله دود تریاک برای صحت‌یابی استفاده می‌کنند که می‌تواند بیمار را بیش‌تر صدمه برساند.

مسوولان در وزارت صحت عامه در حالی شیوع ویروس کرونا را رد می‌کنند که شایعاتی مبنی بر شیوع این ویروس در صفحات اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. کاربران تصویری از یک سند را همه‌گانی کرده‌اند که در آن عنوانی معاونیت اول معینیت ارشد امنیتی نوشته شده که حدود ۳۵ مرد و زن در بیماری‌های برخاسته از تب و زکام به کرونا جان باخته‌اند و میزان جمعی تلفات به حدود ۶۰ نفر می‌رسد. مسوولان در وزارت صحت عامه اما در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح این آمار را رد کردند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای از شیوع ویروس کرونا در چین و شماری از کشورهای دیگر، بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن جان‌شان را از دست داده‌اند. در تازه‌ترین مورد، یک زن کهن‌سال چینی در شهر پاریس به دلیل ابتلا به این ویروس جان داد. این ویروس روز گذشته به قاره افریقا نیز سرایت کرد و یک مورد از افراد مصاب به این ویروس در مصر به ثبت رسیده است. چین اما به تازه‌گی اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا را کنترل کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود حدود ۲ هزار کارمند بخش صحی در چین به این ویروس مصاب شده و حدود ۶ تن آن‌ها جان‌های‌شان را از دست داده‌اند. میزان افراد مبتلا به این ویروس در چین و سایر کشورها به حدود ۷۰ هزار نفر می‌رسد.