تعطیلات افغانستان باعث تاخیر در خروج کامیون‌ها از مرز شده

ناظر گمرک خراسان رضوی: تعطیلات افغانستان و توقف فعالیت گمرک اسلام قلعه در ولایت هرات، در این روزها موجب تاخیر در روند خروج کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی از مرز دوغارون شده است.

نگاه نو_ امید جهانخواه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته گذشته به علت سه روز تعطیلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، یکهزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون در منطقه ویژه دوغارون و قبل از گمرک برای خروج از مرز معطل شدند.

وی اظهار داشت: تعطیلات در افغانستان باعث می شود کامیون های صادراتی که باید از مرز خارج شوند، معطل بمانند، از سوی دیگر کامیون های ترانزیتی که از بنادر به سوی دوغارون می آیند به جمع کامیون های متوقف شده صادراتی افزوده می شوند که این امر باعث ازدحام کامیون ها در مرز می شود.

وی گفت: این در حالی است که گمرک دوغارون در ایران در تمام روزهای سال و حتی تعطیلات رسمی فعالیت دارد و ساعات کاری این گمرک افزایش یافته و از ساعت پنج و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه فعال است.

جهانخواه افزود: از سوی دیگر سازمان های مرتبط مانند مرزبانی، گذرنامه، راهداری و سایر نهادها همکاری لازم را با گمرک دوغارون در روزهای تعطیل دارند.

وی اظهار داشت: گمرک اسلام قلعه در ولایت هرات در روزهای جمعه تعطیل است و این امر باعث می شود انجام تشریفات گمرکی در گمرک اسلام قلعه از روز جمعه به روز شنبه موکول شود.

وی گفت: مساله تعطیلات افغانستان در ملاقات های مرزی و نشست با مسئولان گمرک اسلام قلعه مطرح و مراتب به وزارت امور خارجه اعلام شده که در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، اسلام‌ قلعه نام شهرکی در استان هرات افغانستان واقع در نقطه صفر مرزی افغانستان با ایران است.

این شهرک دارای گمرک فعالی است و بازرگانی و رفت‌ و آمد بسیار در آن صورت می‌گیرد. این گمرک که با نام گمرک اسلام قلعه شناخته می‌شود در جوار گمرک دوغارون در کشور ایران قرار دارد.

۵۰ درصد از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می شود و این کشور از اهداف صادراتی این استان است