کشته شدن چهار پناه‌جوی افغان در یونان

در پی آتش‌سوزی در یک کمپ پناه‌جویان در یونان، دست‌کم چهار مهاجر افغان کشته شده‌اند.

نگاه نو_ جواد اذفر، یک پناه‌‌جوی افغان، در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که یک زن و دو کودک در میان کشته‌گان شامل‌اند. به گفته او، همه کشته‌گان مهاجران افغان هستند.

این رویداد در کمپ موریا در جزیره لیسبوس یونان اتفاق افتاده است.

آقای اذفر می‌گوید که آتش‌سوزی حوالی ساعت ۵ عصر روز یک‌شنبه، هفتم میزان، احتمالاً به دلیل غفلت مهاجران رخ داده است. او تأکید کرد که پولیس آتش‌نشان یونان با مهاجران مقیم این کمپ در مهار آتش همکاری نکردند و به این دلیل آتش‌سوزی قربانی گرفته است. جواد هم‌‎چنان گفت که پس از آن مهاجران در واکنش به عدم همکاری پولیس دست به اعتراض و مظاهره زدند که تا ساعت ۹ یک‌شنبه‌شب ادامه یافت، اما پس از استفاده گاز اشک‌آور توسط پولیس، مظاهره به خشونت کشیده شد.

وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها در مورد برخورد نادرست پولیس و کشته شدن شماری از مهاجران افغان در یونان را آغاز کرده است. عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان به روزنامه ۸صبح گفت که این وزارت پس از انجام بررسی‌ها، موضعش را اعلام خواهد کرد.

از افغانستان به عنوان کشور عمده مبدأ و منبع مهاجران یاد می‌شود که بیش‌ترین مهاجران در سطح جهان را دارد. طبق آمار رسمی وزارت امور مهاجرین، در حال حاضر شش میلیون و ۵۰۰ هزار افغان در کشورهای مختلف زنده‌گی می‌کنند.