فضای پاکستان به روی پروازها باز شد

اداره هوانوردی ملکی اعلام کرده است که پاکستان فضایش را پس از ۱۳۵روز مسدودیت، به روری پروازهای غیرنظامی باز کرده است.

نگاه نو_ در یک خبرنامه این اداره که روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم سرطان نشر شد، آمده است که دولت پاکستان ساعت ۷:۱۱ پس از چاشت روز دوشنبه با صدور یک یادداشت (NOTAM) اعلام کرد که فضای این کشور به روی کلیه ترافیک هوایی غیرنظامی باز شده است.

اداره هوانوردی ملکی گفته است که مسدودیت فضای پاکستان به روی پروازهای عبوری، سبب اختلال سیستم ترافیک هوایی منطقه شده بود و زیان‌‌های مالی زیادی را به سکتور هوانوردی افغانستان وارد کرده است. این اداره از حل این مشکل استقبال کرده است.

اداره هوانوردی ملکی افزوده است که پس از این تمام پروازهای کابل-دهلی و کابل – ممبی از مسیرهای شرقی انجام خواهد شد.

فضای پاکستان به روی پروازهای عبوری باز شد
پاکستان یک روز پس از حمله جنگنده‌های هندی بر مواضع گروه تندرو «جیش محمد» در خاک این کشور، فضایش را به روی پروازهای خارجی بست. این حمله که در هفتم حوت پارسال انجام شد، دو کشور را وارد رویارویی نظامی کرد.

به دنبال این تصمیم پاکستان، هرچند اداره هوانوردی ملکی از همان آغاز یک مسیر بدیل را به روی پروازهای افغانستان به هند از طریق فضای ایران باز کرد. این مسیر هوایی اما از نگاه زمانی طولانی بود و هم‌چنان هزینه بیش‌تر مالی را روی دست شرکت‌های هوایی و مسافران افغان می‌گذاشت به همین دلیل میلیون‌ها دالر به سکتور هوانوردی افغانستان ضرر وارد شده است.

پیش‌تر محمدقاسم وفایی‌زاده، رییس اداره هوانوردی ملکی گفته بود که بسته ماندن فضای پاکستان به روی پروازها، افزون بر ایجاد مشکلات برای مردم، به عواید این اداره نیز ۲۷ میلیون دالر خسارت وارد کرده است.