رسیده‌ گی به ۷۲۰۰ دوسیه خشونت علیه زنان

ستره محکمه اعلام کرد از نزدیک به چهار سال گذشته، به هفت‌ هزار و ۲۴۶ دوسیه خشونت علیه زنان رسیده‌گی شده است.

نگاه نو_ در میان این دوسیه‌ها بیشترین قضایا، تجاوز جنسی است که به ۹۲۰ مورد می‌رسد.

امان الله ایمان، سخنگوی ستره محکمه افغانستان، روز چهارشنبه (۱۵حوت) به خبرنگاران گفت که لت و کوب ۷۲۰ قضیه، قتل ۳۲۰ قضیه، آزار و اذیت زنان ۱۴۵ قضیه، خودکشی ۱۱۳ مورد، ضرب و جرح زنان ۸۷ قضیه و زخمی‌کردن زنان ۴۱ مورد به ترتیب در مراحل پایین‌تر دوسیه خشونت علیه زنان قرار داشته اند.

آقای ایمان، همچنان گفت که ۴۹۰۰ دوسیه دیگر خشونت علیه زنان مربوط به جرایم مختلف بوده که شامل مجبورنمودن به فحشا، تهدید به مرگ، سقط جنین، ربودن زنان، ازدواج پیش از سن، فروش زنان و ممانعت از حق ازدواج می‌شود.

بر بنیاد آمار سترمحکمه افغانستان، کابل با داشتن یک‌هزار و ۷۴ دوسیه خشونت علیه زنان، در صدر ولایت‌ها قرار دارد و هرات با ۴۱۲ قضیه، بلخ با ۲۷۴ قضیه، کندز ۲۵۷ قضیه و کندهار با ۶۷ مورد، به ترتیب در مراحل دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

او افزود : “به ۳۵۰۹ دوسیه خشونت علیه زن که ولایت های گوناگون را شامل می شوند، به گونه عادلانه و مطابق قوانین نافذه کشور و با نظارت جدی رهبری و اعضای ستره محکمه رسیده گی شده است.”

در جریان دو سال گذشته، در ۲۲ ولایت سارنوالی‌ها و محکمه‌های ویژه برای پیشبرد قضایایی خشونت علیه زنان ایجاد شده و قرار است تا پایان سال روان خورشیدی به ۲۸ ولایت افزایش یابد.

به گفته سخنگوی ستره محکمه افغانستان، تشکیل این نهادها کمک می‌کند تا نظارت جدی از جریان “رسیده گی و نحوه دسترسی به عدالت برای زنان”، توسط محاکم فراهم شود.

ستره محکمه افغانستان ادعا دارد که رسیده‌گی قضایای خشونت علیه زنان نیز با گذشته هر سال توسط نهاد های عدلی و قضایی فزایش یافته است.

چنانکه، در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، یک‌هزار و ۷۲ قضیه رسیده‌گی شد، این رقم در سال ۱۳۹۶ به دوهزار و ۹۰۹ قضیه رسید و در نه ماه سال روان خورشیدی نیز دوهزار و ۱۱۷ قضیه ‌رسیده‌گی شده است که با شامل شدن قضایای سه ماه اخیر این رقم افزایش خواهد یافت.