۲۵ روز تا انتخابات؛ آیا حملات جدید طالبان انتخابات را نشانه رفته است؟

نگاه نو_ هم‌زمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، حملات مسلحانه گروه طالبان بر شهرهای ولایت‌های شمال کشور شدت گرفته است. هرچند نهادهای امنیتی از دفع کامل حملات گروه طالبان بر شهرهای ولایت کندز و بغلان خبر داده‌اند، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در پی حمله گروه طالبان بر شهرهای کندز و پلخمری به شمول جنگ‌جویان طالب، دست‌کم ۹۰ غیرنظامی و نظامی جان باخته و ۱۱۵ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

مسوولان وزارت امور داخله می‌گویند که در حمله طالبان بر شهر کندز ۵۶ طالب مسلح، ۲۰ سرباز امنیتی و ۵ فرد ملکی کشته شده‌اند. آنان هم‌چنان می‌افزایند که در این درگیری‌ها ۸۵ فرد ملکی و نظامی نیز زخم برداشته‌اند. وزارت امور داخله هم‌چنان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در جریان دفع حملات طالبان بر شهر پلخمری ۲ سرباز امنیتی و ۴ غیر‌نظامی کشته شده و به شمول دو سرباز امنیتی، ۲۲ فرد ملکی زخم برداشته‌اند.

حملات تهاجمی گروه طالبان بر شهرهای ولایت‌های شمال در حالی شدت گرفته است که تنها ۲۵ روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. بر‌اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری، قرار است رأی‌دهنده‌گان در ششم میزان پای صندوق‌های رأی‌دهی بروند. گروه طالبان اما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را یک روند «تقلبی» عنوان کرده و گفته است که جنگ‌جویان این گروه مانع برگزاری آن خواهند شد. با این حال، گروه طالبان هدف این دو حمله نظامی‌شان را تا کنون روشن نساخته‌اند.

حمله طالبان بر شهر پلخمری

مسوولان محلی ولایت بغلان روز یک‌شنبه، دهم سنبله، از حمله گروهی طالبان بر بخش‌هایی از شهر پلخمری، مرکز این ولایت، خبر دادند و گفتند که این حمله حوالی ساعت پنج بامداد صورت گرفته است. جاوید بشارت، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بغلان گفته است که جنگ‌جویان گروه طالبان در منطقه‌های «کرکر»، «زمان‌خیل» و «حسین‌خیل» شهر پلخمری تجمع کرده‌ و با نیروهای امنیتی به درگیری مسلحانه پرداخته‌اند. گروه طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای ادعا کرده است که جنگ‌جویان این گروه از چهار قسمت به شهر پلخمری حمله کرده‌ و پاسگاه‌ها و مراکز دفاعی و امنیتی موجود در اطرف شهر پلخمری را سقوط داده‌اند. آنان هم‌چنان گفته‌اند که شمار زیادی از نیروهای دولتی در جریان این حمله کشته شده‌اند.

با این حال، مسوولان نهادهای امنیتی و دفاعی می‌گویند که مهاجمان گروه طالبان که تعداد‌شان بین ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند و قصد حمله بر شهر پلخمری را داشته‌اند، اما موفق نشده‌اند. مسوولان وزارت‌های دفاع و داخله با نشر خبرنامه‌ای مشترک گفته‌اند ساعاتی پس از تحرک گروه طالبان در حومه‌های شهر پلخمری، آنان موفق به پاکسازی مناطق «زمان‌خیل» و «حسین‌خیل» شده‌اند، اما درگیری برای تصفیه منطقه کرکر ادامه دارد. در این خبرنامه هم‌چنان آمده است که در پی این تحرک طالبان «۳ جنگ‌جوی آنان کشته شده، ۲ تن اسیر و ۵ جنگ‌جوی دیگر آنان زخم برداشته‌اند.» خبرنامه هم‌چنان افزوده است که در این حمله به نیروهای امنیتی هیچ آسیبی نرسیده است.

با این‌همه، مسوولان شفاخانه ولایتی بغلان می‌گویند که در پی حمله گروه طالبان بر حومه‌های شهر پلخمری، جسد دو فرد نظامی و چهار فرد ملکی به این شفاخانه انتقال داده شده است. آنان هم‌چنان تعداد زخمیان این حمله را ۲۵ تن عنوان کرده و گفته‌اند که از این میان ۲۲ تن آنان غیرنظامیان‌اند.

حمله طالبان بر شهر کندز

جنگ‌جویان گروه طالبان ساعت یک‌و‌نیم بامداد شنبه (نهم سنبله)‌ از چهار استقامت به شهر کندز حمله کردند. حمله این گروه با مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی رو‌به‌رو شد. هرچند نبرد میان دو طرف در داخل شهر پس از ساعت دوازده ظهر روز شنبه پایان یافت، اما درگیری‌های مسلحانه گروه طالبان با نیروهای امنیتی در حومه‌های شمال‌شرقی و شمال‌غربی این ولایت تا ساعت ۲ بامداد یک‌شنبه ادامه یافت. گروه طالبان با نشر تصاویری از میدان نبرد، گفته‌اند که از استقامت‌های بندر کابل، بندر امام‌صاحب، بندر خان‌آباد و منطقه زاخیل حملات‌شان را آغاز کرده و در نتیجه همه‌ی پوسته‌های امنیتی شهر کندز و برخی از ولسوالی‌های این ولایت را تصرف کرده‌اند. آنان هم‌چنان ادعا کرده‌اند که شمار جان‌باخته‌گان و زخمیان نیروهای نظامی در این حمله ۴۳ تن است و آنان ۱۵ نظامی دیگر را اسیر گرفته‌اند.

وزارت امور داخله اما با رد این ادعا گفته است که در این نبرد ۲۰ نظامی و ۵ غیر‌نظامی جان باخته‌ و ۸۵ نفر دیگر زخم برداشته‌اند. در اعلامیه این وزارت آمده است که زخمیان شامل افراد نظامی و غیر‌نظامی می‌باشند. مسوولان وزارت امور داخله هم‌چنان افزوده‌اند که در این نبرد ۵۶ جنگ‌جوی طالب نیز کشته شده‌اند. گروه طالبان اما می‌گویند که هدف آنان از این حمله برچیده شدن پوسته‌های امنیتی اطراف شهر بوده است و در این نبرد هفت جنگ‌جوی آنان کشته شده و ۱۱ جنگ‌جوی دیگر‌شان زخم برداشته‌اند.

در کنار تلفات غیرنظامی و نظامی، شهر برای ساعاتی کاملاً تعطیل بوده است. مسوولان محلی گفته‌اند که برخی از باشنده‌گان شهر مجبور به ترک خانه‌های رهایشی‌شان شده‌اند و در ساعات نخست حتا آمبولانس‌ها اجازه انتقال زخمی‌ها را به شفاخانه‌ها نداشتند. وزارت امور داخله و وزارت دفاع ملی اما می‌گویند که طالبان در این حمله از خانه‌های مسکونی و تأسیسات عامه استفاده کرده‌، اما موفق به تصرف شهر نشده‌اند.

این حمله پای سرپرستان وزارت‌خانه‌های دفاع و داخله را نیز به شهر کندز کشاند. این سرپرستان گفته‌اند که حمله طالبان بر شهر کندز برای کاهش فشارهای نظامی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بر آنان است. اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع گفته است که از چند روز به این سو عملیات گسترده در برابر طالبان را در ولسوالی‌های وردوج، یمگان و کران و منجان ولایت بدخشان راه‌اندازی کرده‌اند. به سخن او در این عملیات طالبان زیر فشار قرار گرفته‌ و برای کاهش این فشار بر شهر کندز حمله‌ور شده‌اند. هم‌چنان پس از تصرف شهر کندز از سوی نیروهای امنیتی، عصر روز شنبه،‌ یک حمله انتحاری نیز در چوک مرکزی شهر کندز به وقوع پیوست. در این رویداد سخنگوی فرماندهی پولیس کندز و ده نفر دیگر جان باختند. مسوولیت این حمله انتحاری را نیز گروه طالبان برعهده گرفت.

این حمله انتحاری و حمله مسلحانه طالبان بر شهر کندز با واکنش‌ها و محکومیت حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی مواجه شد. در خبرنامه ارگ در این مورد آمده است: «این‌گونه اعمال طالبان در تضاد با موضوع نشست رهبران‌شان که در دوحه در جریان است، می‌باشد. در حالی که مردم افغانستان خواستار قطع جنگ و رسیدن به صلح پایدارند، صلحی که در آن مردم باعزت زنده‌گی کنند.» هم‌چنان ریاست اجرایی با نشر خبرنامه‌ای نوشته است: «طالبان با کشتار غیرنظامیان و راه‌اندازی حملات گروهی، نشان داده‌اند که التزامی برای پایان خشونت‌ها و اعمال دهشت‌افگنانه ندارند.»

با این حال، گروه طالبان در حالی بر مراکز کندز و بغلان حمله کرده‌اند که این دو ولایت در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های ناامن هستند و جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت‌ها حضور و فعالیت گسترده دارند.