گزارشی از انفجار مدرسه دختران در کابل و کلاس درسی که جاودانه شد!

به گزارش امتداد، روز گذشته یک موتورسیکلت مملو از مواد انفجاری در مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل منفجر شد. انفجاری که منجر به کشته شدن ۲۵ انسان بی گناه و همچنین زخمی شدن ۵۲ تن از شهروندان افغانستان شد.

این اقدام تروریستی درحالی انجام شده که در سال های اخیر، گفت و گوهای زیادی با مقامات تروریستی طالبان بر سر رسیدن به صلح در افغانستان صورت گرفته است

به گزارش بی بی سی، مقام‌های افغانستان می‌گویند در انفجاری مقابل یک مدرسه در غرب کابل دست کم ۳۰ نفر کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شده‌اند. این حمله در پایان شیفت دخترانه مدرسه رخ داده و بیشتر قربانیان از دختران دانش‌آموز هستند. محل وقوع این انفجار ناحیه‎ای از کابل است که اغلب ساکنانش از شیعیان هزاره هستند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم دست داشتن این گروه در انفجار امروز را رد و آن را محکوم کرده. گروه دیگری تاکنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته.

کشته شدن شمار زیادی از دانش آموزان که همگی دختر بوده و با انگیزه تغییر جایگاه خود در آینده پا به مدرسه گذاشته بودند، نشان می دهد که تحجر و تعصب همیشه یک گام جلوتر از تلاش برای رسیدن به صلح قدم برمی دارد.
خبر سه انفجار مرگبار در مقابل یک مدرسه دخترانه با اینکه تقریبا خبری عادی در افغانستان قلمداد می شود و به دلیل تکرار چنین جنایاتی در گذشته از حساسیت بالایی برخوردار نیست، ولی برای مردمان سایر کشورها، بسیار تاسف بار و غم انگیز است.

نبود امنیت کافی برای تحصیل و زندگی دختربچه های افغان، این مطالبه عمومی را از سازمان های بین المللی افزایش می دهد که به جای محکوم نمودن صرف چنین فجایعی، گام های جدی تری برای تامین امنیت کودکان و مبارزه با تروریسم در جهان بردارند.

کشته شدن دانش آموزان یک مدرسه در ناحیه سیزدهم شهر کابل بر اثر اقدام تروریستی اخیر در ایران نیز واکنش های مختلفی به دنبال داشته است.

برخی فعالان مدنی افغانستان نیز به این فاجعه تلخ واکنش نشان داده و نوشته اند:« پاسخ جنبش روشنایی انفجار دهمزنگ بود و پاسخ اعتراضی متعلمین مکتب سید الشهداء که تنها خواست شان کتاب بود، امروز با سه انفجار و یکصد قربانی پاسخ گرفت. اما اراده مردمی که برای”روشنایی” و “دانایی” برخاسته اند متزلزل نخواهند شد.»

اینکه کودکان شهر کابل و سایر نقاط افغانستان هنوز نمی توانند در سایه امنیت به تحصیل بپردازند مساله ای بس نگران کننده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

در فضای مجازی نیز هشتگ های مختلفی تحت عنوان #مدرسه_سیدالشهداء و #افغانستان_تسلیت از سوی کاربران به کار گرفته شده تا میزان نفرت و انزجار خود را به این عمل تروریستی نشان دهند.

یکی از کاربران نیز در توئیتی با اشاره به انتشار عکسی از کتاب جغرافیای یکی از قربانیان این اقدام تروریستی نوشت:«جغرافیا می خواند، اینجا اما تاریکترین نقطه جغرافیایی جهان است.»

کاربر دیگری هم نوشته است:« کودکان و جوانان افغانستان باخون خود پاسدار علم ودانش اند.»

با اینکه هنوز ابعاد این جنایت به درستی روشن نشده است، ولی برخی گزارش های غیررسمی از کشته شدن ۴۰ دانش آموز دختر در پی انفجارهای اخیر کابل خبر می دهند.