کرزی از یوناما خواست تا در انتخابات بی‌طرف بماند

نگاه نو_ آقای کرزی این درخواست را در جریان دیداری با تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و رییس دفتر یوناما، مطرح کرده است.

دفتر حامد کرزی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این دیدار روز دوشنبه، بیست‌وهفتم عقرب، انجام شده است. طبق این خبرنامه، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان، درباره تحولات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رییس جمهور پیشین معلومات داده است.

در خبرنامه آمده است: «حامد کرزی نگرانی جدی خود را درباره مداخلات خارجی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با وی مطرح نموده و از وی خواست که نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان باید به عنوان یک مرجع جهانی بی‌طرف بوده و به اراده مردم افغانستان احترام بگذارد.»

این در حالی است که اخیرا نشر یک نامه یوناما به کمیسیون مستقل انتخابات در رسانه‌ها، انتقادهایی را از نقش این نهاد در انتخابات سبب شده است.

در این نامه که نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد عنوان حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده، نسبت به عمل‌کرد مولانا محمد عبدالله، کمیشنر این کمیسیون، ابراز نگرانی شده است. در این نامه مولانا عبدالله به تهدید، توهین قومی و مذهبی یک کارمند انتخاباتی متهم شده است.

مولانا محمد عبدالله این اتهام‌ها را رد کرده است. او هم‌چنان از یوناما خواهان ارائه اسناد برای اثبات ادعایش شده است.

یوناما اما گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان «مطلقا» بی‌طرف است و تنها از این روند نظارت می‌کند و در صورت نیاز مشوره فنی خواهد داد. این نهاد اما بار دیگر خواهان بررسی عادلانه نامه‌ای شده است که به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده است.

اما مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، مدعی است که یوناما به صورت درست وظایف خود را که براساس یک قرارداد با این کمیسیون باید انجام می‌داد، نداده است. این عضو کمیسیون مستقل انتخابات خاموشی یوناما را در برابر نارسایی‌های انتخاباتی و هم‌چنان نقض مکرر تقویم پرسش‌برانگیز خوانده است.