پیشنهاد «اسماعیل خان» برای تشکیل اجماع ملی خارج از دولت افغانستان

وزیر سابق انرژی و آب افغانستان اظهار داشت که دولت این کشور در روند صلح صداقتی ندارد بنابراین برای موفقیت در این روند باید بین سیاسیون افغانستان اجماع شود.

«اسماعیل‌خان» وزیر سابق انرژی و آب و از چهره‌های برجسته جهادی افغانستان در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت: «دولت در روند صلح صداقت ندارد، شما باید جدیت بیشتر نشان دهید؛ نیاز است تا اجماع بزرگ ملی بین سیاسیون افغانستان، متنفذان و چهره‌های تاثیرگذار صورت گیرد».

اسماعیل‌خان افزود: «شما در انتخابات این اجماع را تشکیل دادید که نشان می‌دهد اکثریت بزرگان افغانستان در کنار شما هستند و باید قاطعانه تصمیم گرفت؛ همزمان تلاش‌های شما برای اجتماع بین‌المللی با اهمیت است و اگر جنگ افغانستان پایان نیابد منطقه و جهان امنیتی نخواهند داشت».

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات بین‌الافغانی در دو ماه گذشته هیچ پیشرفتی نداشته است، اگر در گزینش هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان دقت بیشتری می‌شد و دولت نیز صداقت می‌داشت، ما امروز به این سرنوشت دچار نبودیم. مردم افغانستان صلح می‌خواهند و نیاز به یک رهبر دارند.

وزیر سابق انرژی و آب ادامه داد: وقتی در مدت 2 ماه طرف‌ها هنوز موفق به نهایی شدن دستور کار مذاکرات نشده‌اند، مراحل بعدی بسیار دشوار است و لازم به تدبیر و حمایت همه‌جانبه دارد.

اسماعیل‌خان همچنین پیشنهاد داد تا یک گروه ده نفری متشکل از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان و همچنان شخصیت‌های علمی و بزرگ افغانستان ایجاد شود تا نقش تسهیل‌ در روند مذاکرات صلح را ایفا کند.

براساس بیانیه منتشر شده توسط شورای عالی مصالحه افغانستان، عبدالله نیز در این دیدار گفت: لازم است تا جمهوری اسلامی افغانستان متحدانه در یک صف قرار گیرد؛ تلاش ما برای اجماع ملی و منطقه همین است که بتوانیم متحدانه به این جنگ 40 ساله پایان بخشیم.