پایان اعتصاب استادان دانشگاه

سرانجام پس از ۱۴ روز، اعتصاب درسی استادان دانشگاه‌های کشور دیروز پایان یافت.

نگاه نو_ اتحادیه‌ی سراسری دانشگاه‌های افغانستان می‌گوید که آنان، مشروط بر این‌که وزارت تحصیلات عالی، بر تعهداتش در باره مقرره‌ی معاشات و امتیازات استادان دانشگاه، پایبند باشد، اعتصاب استادان دانشگاه را به گونه‌ی رسمی پایان می‌دهند.

عارف بهرام، دیروز، شنبه، سوم حمل، به ۸صبح گفت که استادان دانشگاه کابل و نماینده‌گان استادان دانشگاه‌های ولایت‌ها، طی یک نشست تصمیم گرفته‌اند مشروط بر این‌که در باره قانون‌مندسازی معاشات و مقرره به استادان اطمینان داده شود، آنان سر از امروز، اعتصاب درسی استادان دانشگاه را لغو می‌کنند. آقای بهرام افزود که دیروز، وزارت تحصیلات عالی در دیدار با هیأت رهبری اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌ها شماری از پیشنهادهای این استادان را پذیرفته و قرار است مشورت‌هایی نیز با استادان صورت بگیرد.

در همین حال، نجیب‌الله امرخیل، رییس اتحادیه دانشگاه‌های افغانستان، می‌گوید که این مقرره که از سوی کابینه تأیید شده است، حدود یک ماه پیش در مشورت با استادان دانشگاه تهیه شده بود. با آن هم، یک هیأت ۱۰ نفری از سوی اتحادیه دانشگاه‌ها برای اعمال دیدگاه‌ها و پی‌گیری روند نهایی‌سازی و اجرایی این مقرره گماشته شده است. آقای امرخیل می‌گوید که موضاعاتی که باید با وزارت تحصیلات عالی و مالیه روی آن بحث شود، بحث پرداخت معاشات استادان دانشگاه از «بست» و چگونه‌گی امتیاز بازنشسته‌گی استادان است. به گفته‌ی او وزارت تحصیلات عالی وعده سپرده است که این مقرره، از نخستین روز امسال، به اجرا گرفته خواهد شد.

در همین حال، عبدالمجید صمیم معاون انجمن استادان دانشگاه هرات، می‌گوید که قرار است امروز، استادان در دانشگاه هرات نیز سر صنف حاضر شوند و به اعتصاب درسی پایان بدهند. آقای صمیم می‌افزاید که اعتصاب درسی استادان دانشگاه، مبنی بر قانون‌مند شدن معاشات و امتیازات‌شان و نتیجه‌بخشی آن، یک دست‌آورد و پیش‌رفت برای اعضای کادر علمی مؤسسه‌های تحصیلات عالی دولتی، بود. وی تأکید می‌کند که اگر حکومت در راستای اجرای این مقرره کم‌کاری کند، اعتصاب از سوی اتحادیه‌ی دانشگاه‌های افغانستان و انجمن‌های استادان دانشگاه، از سر گرفته خواهد شد.

معاون انجمن استادان دانشگاه هرات، قانون‌مند شدن و تصویب مقرره‌ی معاشات و امتیازات استادان دانشگاه را برای دولت نیز، مفید عنوان می‌کند. آقای صمیم هم‌چنان می‌گوید که استادان دانشگاه هرات، با برگزاری ساعت‌های جبرانی، درس‌هایی را که در چند روز اعتصاب به دانشجویان داده نشده، تدریس خواهند کرد.

دانشگاه هرات، حدود ۴۳۰ استاد و در حدود ۱۸ هزار   دانشجو دارد. این دانشجویان، در پانزده دانشکده در دانشگاه هرات، به تحصیل می‌پردازند.

 

استقبال دانشجویان

در همین حال امید مهریار عضو اتحادیه‌ی دانشجویان دانشگاه کابل، با استقبال از پایان یافتن اعتصاب استادان دانشگاه، می‌گوید که هر روز یک دانشجو، یک درس باارزش است و دانشجویان در این چند روز، از ادامه‌ی درس‌های‌شان بازمانده‌اند. آقای مهریار می‌افزاید که دانشجویان پیش از این با وزیر تحصیلات عالی نیز دیده‌اند و خواستار پایان بخشیدن به این اعتصاب استادان شده‌اند. وی تأکید می‌کند که دانشجویان از نخست مخالف اعتصاب استادان دانشگاه بودند. آقای مهریار می‌گوید که این اعتصاب اگر بیش از این دوام می‌کرد، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به روند درسی آنان وارد می‌شد. وی می‌افزاید که دیروز حضور دانشجویان در دانشگاه بهتر بود و خوش‌بینی نسبت به آغاز درس‌ها و پایان اعتصاب استادان وجود دارد. به گفته‌ی او اعتصاب چند روزه‌ی استادان دانشگاه، باعث نارضایتی دانشجویان شده بود.

تمنا کریمی، دانشجوی دانشکده‌ی خبرنگاری دانشگاه کابل، پایان یافتن اعتصاب استادان دانشگاه را برای دانشجویان و استادان دانشگاه، خبر خوش می‌داند. خانم کریمی می‌گوید که در چند روز گذشته، دانشجویان صبح وقتی به دانشگاه می‌آمدند، نمی‌دانستند که دردشان را به کدام در ببرند و بی‌سرنوشت در حیاط دانشگاه قدم می‌زدند.

 

مقرره‌ی معاشات و امتیازات اعضای کادر علمی

وزارت تحصیلات عالی، روز چهارشنبه، بیست‌ونهم حوت، اعلام کرد که مقرره‌ی معاشات و امتیازات اعضای کادر علمی مؤسسات تحصیلات عالی دولتی، از سوی کابینه‌ی حکومت در «پرنسیب» مورد تأیید قرار گرفت. این وزارت با نشر خبرنامه‌ای گفت که مقرره‌ی معاشات و امتیازات استادان دانشگاه، از سوی وزارت تحصیلات عالی تهیه و در هم‌کاری با وزارت‌های مالیه و عدلیه نهایی شده است. خبرنامه تصویب این مقرره را یک گام ارزش‌مند در راستای تثبیت جایگاه اعضای کادر علمی و دست‌آوردی بزرگ عنوان کرده بود.

این در حالی است که اعتراض استادان دانشگاه‌ها مبنی بر تصویب مقرره‌ی معاشات و قانون‌مند شدن امتیازات‌شان، از دانشگاه کابل در نزدهم حوت سال گذشته، آغاز شد. این استادان، به هدف قانون‌مند شدن و تهیه‌ی مقرره‌ای برای پرداخت امتیازات‌شان، دست به اعتصاب درسی زدند. پس از آن، شماری از دانشگاه‌های دولتی در ولایت‌ها نیز، از این حرکت استقبال کرده و به اعتصاب درسی پرداختند. استادان دانشگاه‌ها گفته بودند که معاشات آنان، بر اساس یک فرمان رییس جمهور اجرا می‌شود و مبنای قانونی ندارد.

 در پی این اعتصاب بیش از یک‌هفته‌ای استادان در دانشگاه‌های دولتی، روند آموزشی در دانشگاه‌های دولتی، به ویژه در شهر کابل، متوقف شد. درب دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید در پانزدهم حوت ۱۳۹۷ به روی این دانشجویان باز شده بود، اما زمانی که استادان دست به اعتصاب زدند، روند آموزش در دانشگاه‌های دولتی، به ویژه در شهر کابل، متوقف شد.