نماینده ویژه سازمان ملل پس از دیدار با عبدالله عبدالله به وزارت خارجه احضار شد

وزارت امور خارجه اعلام کرد که تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، به وزارت امور خارجه احضار شده است. او روز گذشته در دیدار با عبدالله عبدالله روی «ایجاد یک حکومت همه‌شمول، قابل قبول برای همه و در مطابقت به قانون اساسی» تأکید کرده بود.

نگاه نو_ طبق اعلام وزارت امور خارجه افغانستان، هارون چخانسوری معین سیاسی و سرپرست این وزارت، به یاماموتو خاطر نشان کرده است که روند انتخابات به پایان رسیده و مطابق با قانون اساسی افغانستان، محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان شناخته شده و سوگند یاد کرده است.

او در دیدار با رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل تأکید کرده است که بحث در مورد مسائل مربوط به سیاست افغانستان نباید مغایر قانون اساسی افغانستان و هنجارهای بین المللی باشد.

چخانسوری افزوده است که رییس جمهور غنی در سخنان خود در مراسم سوگند گفته است که او یک دولت فراگیر را تأسیس خواهد کرد.

طبق اعلامیه‌ای که از سوی وزارت خارجه امریکا نشر شده است، یاماماتو در این دیدار گفته است که سازمان ملل متحد دولت موازی را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضع را با همه سیاست‌مداران افغانستان پس از تحلیف محمداشرف غنی مطرح کرده است.

وزارت خارجه گفته است که آقای یاماماتو نامه تبریکی دبیر کل سازمان ملل متحد را به مناسبت مراسم تحلیف محمداشرف غنی برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش به وزارت امور خارجه تقدیم کرده است.

ارگ ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است که دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان، در نامه‌ای انتخاب دوباره محمداشرف غنی را به عنوان رییس جمهور تبریک گفته است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان روز گذشته در دیدار با داکتر عبدالله عبدالله بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده بود.

مطابق خبرنامه یوناما، نماینده سازمان ملل در کابل، بر اهمیت اتحاد رهبران افغان برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول، قابل قبول برای همه و در مطابقت به قانون اساسی تاکید کرده است.

یاماموتو در عین حال گفته بود که این موضوع برای ایجاد یک هیات برای مذاکرات صلح نیز ضروری می‌باشد. دفتر مطبوعاتی عبدالله عبدالله اما تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در نزدهم حوت به صورت جداگانه مراسم تحلیف برگزار کردند.