غنی: بعد از پیروزی جهاد مردم روزهای سخت و تلخی را تجربه کردند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری با نشر پیامی، بیست و نهمین سالگرد پیروزی مجاهدین افغانستان را تبریک گفته و افزوده که”مردم افغانستان پس از پیروزی جهاد روزهای سخت و تلخی را تجربه کرده‌اند که طعم پیروزی تلخ شد.”

او گفته که پس از پیروزی مجاهدین، افغانستان و جهان فرصت‌های طلایی را برای بازسازی و همکاری از دست دادند و این بی‌توجهی، افغانستان را به یک بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی و یک دوره طولانی انزوای بین‌المللی فرو برد.

آقای غنی با اشاره به اینکه افغانستان در شرایط حساس قرار دارد، گفته که لازم است از تجربیات تلخ گذشته درس گرفت و در روند مدیریت صلح از تدبیر استفاده شود. او رمز موفقیت مردم افغانستان را در جهاد همبستگی و وحدت ملی آنها عنوان کرده و گفته که با یک صدای واحد می‌توان به صلح منصفانه و پایدار دست یافت.

آقای غنی این روز را یک روز تاریخی در تاریخ افغانستان دانسته و گفته که آنچه را که مردم از تاریخ معاصر خود آموخته، این است که هیچ کسی نمی‌تواند با اعمال زور و خشونت و استفاده از روش‌های استبدادی و غیر دموکراتیک خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

او گفته که اکنون وقت آن رسیده تا طالبان نیز با الهام از این درس تاریخی، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در روند های ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم دنبال کنند.

افغانستان
توضیح تصویر،صبغت الله مجددی اولین رئیس جمهور مجاهدین بود

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز با نشر پیامی گفته که مردم افغانستان با قیام سراسری و با دستان خالی در برابر “رژیم مستبد و خودسر آن زمان و تجاوز آشکار اتحاد جماهیر شوروی ایستادند” و صفحه تازه‌ را در مناسبات ملی، منطقه‌ای و جهانی ورق زدند.

طالبان نیز هشت ثور/اردیبهشت را روز “پر از افتخار و سمبول استقلال و آزادی” دانسته‌اند و بااشاره به جنگ‌های داخلی میان مجاهدین، افزوده که “چند تن جاه طالبان و گرسنگان قدرت یکبار دیگر آرمان‌های مقدس ملت ما را طعمه‌ی آتش جنگ‌های تنظیمی(حزبی) ساختند.”

مجاهدین با سقوط دولت به رهبری دکتر نجیب الله، در هشتم ثور/اردیبهشت سال ۱۳۷۱ وارد کابل شدند و از آن زمان به بعد، همه ساله در افغانستان مراسمی در بزرگداشت این روز برگزار می‌شد.

در سال‌های اول بعد از سقوط حکومت طالبان، مراسم تجلیل از پیروزی مجاهدین در “خیابان چمن حضوری” برگزار می‌شد، اما پس از حمله به مراسم جشن پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۸۷، این مراسم محدودتر شد.

در سال‌های گذشته این مراسم تنها در داخل کاخ ریاست جمهوری و بدون تشریفات معمول برگزار می‌شد که دلیل اصلی آن نگرانی از حملات مخالفان مسلح دولت و جلوگیری از تلفات احتمالی عنوان شد.

چند هفته پس از هشتم ثور سال ۱۳۷۱ میان گروه‌های مختلف مجاهدین جنگ داخلی در گرفت و این جنگ با ورود گروه طالبان به صحنه جنگ تقریباً ده سال ادامه یافت.

جنگ‌های داخلی در بیشتر در کابل متمرکز بود و پس از حضور طالبان در میدان‍‌های نبرد، این جنگ ها کم‌کم شماری دیگر از شهرها و مناطق افغانستان را هم فرا گرفت.