غنی با وعده‌های تازه زنگ شروع سال جدید تعلیمی را نواخت

محمداشرف غنی، رییس جمهور روز سه‌شنبه، سوم حمل/فروردین با وعده‌های تازه زنگ شروع مکتب/مدرسه را نواخت و به این ترتیب سال تعلمی جدید در کشور شروع شد.

محمداشرف غنی در مراسمی که در لیسه امانی شهر کابل به همین مناسبت برگزار شده بود، وعده کرد که در سال جاری ۱۱ هزار و ۱۷۳ معلم به گونه شفاف و عادلانه استخدام خواهند شد.

یکی از وعده‌های دیگر رییس جمهور افزایش معاش معلمان بود. او گفت که معاش معلمان سر از آغاز سال جاری افزایش می‌یابد و در وسط سال، وزارت مالیه آن را اجرا خواهد کرد.

به گفته رییس جمهور غنی، در سال نو یک میلیون کودک جدیدالشمول به مکتب می‌روند و یک هزار و ۸۰۰  مکتب جدید نیز اعمار می‌شود.

غنی هم‌چنان گفت که مطبعه‌های دولتی و سکتور خصوصی توانایی چاپ کتاب مورد ضرورت کشور را دارند.

محمداشرف غنی همین طور وعده داد که برای وزارت‌های معارف/آموزش پرورش و تحصیلات عالی در خدمات دیجیتال‌سازی اولویت داده می‌شود. غنی افزود که حمایت از معارف تنها مسوولیت وزارت معارف نیست، بلکه مسوولیت مشترک ریاست جمهوری، کابینه، والیان، سکتور خصوصی و مردم است.

به باور رییس جمهور غنی، مشکل اصلی در عرصه معارف، کمبود منابع نیست، بلکه استفاده نادرست آن است.

غنی در بخشی از صحبت‌هایش افزود: «وزرات معارف باید نمونه وحدت ملی و عدالت اجتماعی باشد؛ زیرا توزیع ناعادلانه منابع، وحدت ملی ما را متضرر می‌کند و کودک باید به زبان مادری دست‌رسی داشته باشد.»

رییس جمهور غنی تصریح کرد که او خواهان «صلح و مکتب» است و خون‌ریزی باید پایان یابد، زیرا هیچ‌گونه رابطه‌ای میان دین و تروریسم وجود ندارد.

او از نهادهای مربوط نیز خواستار همکاری با وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی برای بلندبردن کیفیت و سطح آموزش شد. غنی گفت که باید دانش‌آموزان برای قرن ۲۱ تربیت شوند.

رییس جمهور غنی هم‌چنان به مسوولان وزارت صحت عامه دستور داد که به صحت دانش‌آموزان توجه ویژه کنند. به همین ترتیب، او از وزارت‌خانه‌ها و سفیران خواست که هر کدام نماینده‌گان وزارت معارف باشند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف نیز در این مراسم تأکید کرد که اصلاحات، دیجیتال‌سازی و بلندبردن کیفیت نصاب درسی، از اولویت‌های کاری وزارت معارف خواهد بود.

در این مراسم، تفاهم‌نامه تسلیم‌دهی ۷۳۲ مکتب و ساخت مکاتب جدید در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت انکشاف دهات و وزارت معارف امضا شد.

گفتنی است که مکاتب افغانستان و دانشگاه‌ها سال گذشته برای مدت زیادی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود. این تعطیلات سبب سکته‌گی در روند آموزش و پروش شده است. با این حال، روند تطبیق واکسن برای معلمان و استادان آغاز شده است.