عمران خان: پاکستان در گذشته به اشتباه بین طرف‌های درگیر در افغانستان یکی را انتخاب کرده بود

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته که کشورش در گذشته به اشتباه بین طرف‌های درگیر در افغانستان از یک طرف حمایت کرده بود.

پاکستان در دهه نود یکی از سه کشوری بود که امارت اسلامی طالبان را به رسمیت شناخته بود.

نخست وزیر پاکستان در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته همچنان گفته پاکستان آماده است در زمینه صلح افغانستان با ایالات متحده آمریکا همکاری کند، اما از پایگاه‌های آمریکایی در خاکش میزبانی نخواهد کرد تا از تشدید اختلافات در پاکستان جلوگیری کند.

نخست وزیر با اشاره به خطرات ناشی از دادن پایگاه‌های نظامی به ایالات متحده گفت ممکن است این تصمیم برای کشورش ویرانی بیشتری را به همراه داشته باشد.

به گفته آقای خان “اگر قرار باشد پاکستان با ساختن پایگاه‎های آمریکایی در خاکش موافقت کند و از آنجا عملیات‌های نظامی در افغانستان انجام شود، گروه‌های تروریستی برای انتقام‌جویی پاکستان را هدف قرار خواهند داد.”

پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش داده‌ بودند که نیروی هوایی پاکستان طرح ساخت پایگاه هوایی جدید در ایالات بلوچستان را بررسی می‌کند. معاون شهرستان نصیرآباد بلوچستان نیز به بی‌بی‌سی گفته بود نیروهای هوایی با مقامات این شهرستان تماس گرفته‌اند و در منطقه نوتال این شهرستان، زمینی برای ساخت این پایگاه در نظر گرفته شده است.

گروه طالبان نیز قبلاً به گزارش‌ها واکنش نشان داده و گفته بودند اگر پایگاه‌های آمریکایی در یکی از کشورهای منطقه منتقل شود و از آن پایگاه‎ها در خاک افغانستان عملیات نظامی اجرا شود، در برابر این اقدام خاموش نخواهند ماند.

طالبان گفته بودند آنها “مسئولیت ایمانی و تاریخی” خود را در برابر این اقدام ادا خواهند کرد.

نخست وزیر پاکستان همچنان نوشته کشورش از جنگ‌های افغانستان بسیار آسیب دیده است. او گفته در این مدت بیش از ۷۰ هزار پاکستانی کشته شده‌اند و در حالی که ایالات متحده ۲۰ میلیارد دلار کمک کرده، ضررهای اقتصاد پاکستان از ۱۵۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

عمران خان نوشته: “حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده، در جنگ پیروز نشد، اما آنها نفرت را برای آمریکایی‌ها ایجاد کردند و صفوف گروه‌های تروریستی را علیه هر دو کشور ما افزایش دادند.”

او همچنان هشدار داده در صورتی که افغانستان به یک توافق سیاسی دست نیابد، احتمال دارد جنگ داخلی دیگر در این کشور اتفاق بیفتد.