صلیب سرخ و هلال احمر: مبارزه با کرونا در افغانستان به مرز بحران رسیده

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) اعلام کرده که روند مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ در افغانستان نزدیک از کنترول خارج و به نقطه بحران نزدیک شده است.

این دو سازمان در یک اعلامیه مشترک هشدار داده‌اند که نظام بهداشت شکننده افغانستان به دلیل موارد بالای ابتلا به کرونا در این کشور، با تهدید فروپاشی روبرو شده است.

در این اعلامیه آمده که تخت‌های بیمارستان‌ها در کابل و برخی از مناطق دیگر این کشور پر شده و منابع تامین اکسیژن نیز بسیار محدود است.

نیلاب مبارز، سرپرست هلال احمر افغانی به بی‌بی‌سی گفت که هرچند وضعیت تاکنون تحت کنترل است ولی چندین مشکل جدی وجود دارد.

به گفته او کمبود جدی اکسیژن در مراکز درمانی اکنون یکی از مشکلات است. او افزود، اکنون در کابل تمام تخت‌های خالی پر و وزارت بهداشت در صدد تهیه یک محل دیگر است.

او خواستار همکاری مردم شد و گفت که اکنون در پشت درِ مراکز درمانی حتی کسانی که بیماری دارند ماسک نمی‌زنند، که این باعث ایجاد مشکلات خواهد شد.

خانم مبارز افزود که این وضعیت وقتی با خطر آفرین می‌شود که مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه نکنند که اکنون چنین است.

او گفت که مردم می‌دانند که برای مقابله با کرونا چه کنند، ولی رعایت نمی‌کنند. او تاکید کرد که با عدم رعایت مردم امکان وضع قرنطینه وجود دارد که می‌تواند تاثیرات ناگواری را بر اقتصاد افغانستان داشته باشد.

خانم مبارز از جامعه بین‌المللی خواست که در زمینه تامین اکسیژن و واکسن این کشور را یاری کند.

در روزهای گذشته شیوع کرونا در افغانستان هر روز رکورد جدیدی ثبت می‌کند. روز گذشته مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به بیشتر از ۱۰۱ هزار نفر رسید.

روز قبل همچنین اعلام شد که در یک شبانه روز گذشته یک هزار ۳۸۴ نفر جدیداً به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان ۹۲ جان باخته‌اند.

با این ارقام جدید شمار کل جانباختگان در این کشور به ۴ هزار و ۱۲۲ نفر از آغاز تاکنون رسید.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه در جلسه‌ای در مورد مدیریت موج سوم کرونا گفت که فراهم ساختن خدمات فوری بهداشت باید اولویت کاری دولت باشد.

آقای غنی همچنین به ارایه خدمات فوری بهداشتی، مدیریت فراهم سازی اکسیژن و تلاش برای تهیه واکسن کرونا به اقشار آسیب پذیر جهان تاکید کرد.