ربانی: افغانستان حدود مشخصی را برای گفت‌وگوهای صلح تعیین کرده‌است

دومین نشست گروۀ کاری اختصاصی حکومت افغانستان و اتحادیۀ اروپا دربارۀ حقوق بشر، حکومتداری و مهاجرت، امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ثور) در وزارت امور خارجۀ افغانستان برگزار شد.

نگاه نو_ در این نشست، مقام‌های حکومت و شرکت کننده‌گان بیرونی دربارۀ چگونگی راه‌های رسیدن به صلح گفت وگو کردند.

از این میان، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجۀ کشور گفت که افغانستان حدود مشخصی را برای گفت‌وگوهای صلح و رسیدن به یک آشتی ملی تعیین کرده‌است.

آقای ربانی در این باره گفت: «نظام حقوقی جمهوری اسلامی افغانستان که بر ارزش‌های بنیادین اسلامی و حقوق بشری استوار است برای مذاکرات صلح و دست‌یابی به آشتی ملی حدود مشخصی را فراهم نموده است که احترام، رعایت و تحقق موازن حقوقی بشری، بخش بنیادین و غیر قابل مذاکرۀ آن می‌باشد.»

از سویی هم، رولاغنی، بانوی نخست افغانستان نیز که در این نشست شرکت کرده بود، گفت که افغان‌ها از روند گفت‌وگوهای صلح و چگونگی رسیدن به صلح پرسش‌هایی دارند که باید پاسخ گفته شوند.

او افزود: «مردم افغانستان درگیر بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها دربارۀ این‌که چگونه صلح به دست خواهند آمد استند. این‌که چگونه صلح برقرار خواهد شد، محور این بحث‌ها است. این نگرانی نیز وجود دارد که بهای صلح، از دست دادن دست آوردهای هژده سال گذشته خواهد بود.»

درهمین حال، اتحادیۀ اروپا می‌گوید که صلح باید فراگیر باشد.

پاولا پمپلونی، معاون بخش آسیا پاسفیک اتحادیۀ اروپا اظهار داشت: «تجربه‌ها نشان داده‌اند که اگر زنان در روند صلح دخیل باشد، فرصت‌های بسیار بهتری وجود دارند که این توافق‌ها پایدار خواهند بود.»

اتحادیۀ اروپا همچنان بر برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان تأکید می‌ورزد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که دور ششمین گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان برای ششمین روز ادامه دارد. همزمان که نماینده‌گان طالبان در قطر سرگرم گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح استند، جنگجویان این گروه سرگرم نبرد با نیروهای امنیتی افغان در افغانستان استند.

روزگذشته، مهاجمان انتحاری گروه طالبان، یک نهاد را که مربوط ایالات متحده است، در شهر کابل آماج قرار دادند. در این رویداد نُه تن جان باختند و بیش از بیست تن دیگر زخمی شده‌اند.