دیلی کالر به نقض توافق‌نامه صلح طالبان و امریکا پرداخته است

طالبان از آغاز این هفته به این‌سو حمله‌های بزرگ را در هلمند آغاز کرده‌اند که در نتیجه آن، ده‌ها هزار تن از مناطق اصلی‌شان، آواره شده‌اند.

نيروی هوايی امريكا در افغانستان نیز روز يکشنبه، مدتی پس از حمله‌های طالبان، مواضع و سنگرهای این گروه را در هلمند بمباران كردند.

دیلی کالر
روزنامۀ دیلی کالر با اشاره به حمله‌های هوایی نیروهای امریکایی نوشته که این حرکت به دلیل نقض توافق‌نامۀ صلح توسط طالبان، انجام شده‌است.

روزنامه به نقل از دگروال سانی لگیت، سخنگوی نیروهای امریكایی در افغانستان نوشته كه این حمله‌های هوایی با توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری بین ایالات متحده و طالبان در تناقض نیست، زیرا طالبان با حمله‌های اخیر شان این توافق‌نامه را نقض كرده‌اند.

جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای “مأموریت حمایت قاطع” به رهبری امریکا در افغانستان نیز گفته که طالبان باید فوراً حمله‌های‌شان را در هلمند متوقف کنند.

آقای میلر گفته، این حمله‌ها که توافق‌نامۀ بین طالبان و ایالات متحده را نقض کرده، گفت‌وگوهای جاری بین افغان‌ها در دوحه را خدشه‌دار می‌کند.

ملل‌متحد نیز در ویب‌سایت خود از قول ادارۀ هماهنگ کنندۀ امور بشری این سازمان نوشته که ده‌ها هزار تن بی‌جا شده در اثر جنگ‌های اخیر در هلمند با مشکلات دسترسی به خدمات صحی مواجه اند.

به‌گفته این دفتر، شماری از باشندگان چندین ولسوالی هلمند، ساحات اطراف مرکز این ولایت و همچنان مناطق نزدیک به ولایت کندهار نیز از جنگ‌های اخیر متأثر شده‌اند.

یورو ایشیا تایمز
نشریه انترنتی یورو ایشیا تایمز با اشاره به صدور ویزۀ پاکستان به بیش از ۲ هزار افغان در یک روز، در مورد بهبود روابط بین این دو کشور مقالۀ‌ای نشر کرده‌است.

در مقاله گفته شده که سفارت پاکستان در کابل روز دوشنبه (۱۲ اکتبر) ۲ هزار و ۵۰ ویزه برای افغان‌ها صادر کرد که این یک تغییر در سیاست پاکستان در قبال افغانستان است.

منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل گفته که به قونسلگری‌های این کشور نیز سفارش شده تا صدور ویزه برای افغان‌ها را سرعت بخشند.

به نوشتۀ یورو ایشیا تایمز، اخیراً پاکستان برای گسترش روابط تجارتی با افغانستان، تعدادی بازارهای سرحدی را در نزدیک خط دیورند نیز ایجاد کرده‌است.

قرار است عمران خان صدراعظم پاکستان هم به دعوت محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به کابل سفر کند. عمران خان از انتخاب وی به‌حیث صدراعظم پاکستان تا اکنون به افغانستان سفر نکرده، اما اخیراً عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحۀ ملی افغانستان، با وی در اسلام‌آباد ملاقات کرد.

روابط سیاسی و تجارتی خوب بین افغانستان و پاکستان به منفعت هر دو کشور است. افغانستان محاط به خشکه می‌تواند از بندرهای پاکستان برای واردات و صادراتش به سایر مناطق جهان استفاده کند، پاکستان نیز نه‌تنها می‌تواند از طریق افغانستان با کشورهای آسیای میانه تجارت کند، بلکه افغانستان بازار پر منفعت محصولات پاکستانی هم محسوب می‌شود.

پاکستان همچنان عواید زیاد از مسافرت افغان‌ها برای معالجه به آن کشور به دست می‌آورد.