تسریع روند صلح، موقف افغان‌ها برای شکست داعش را قوی می‌سازد

نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان موقف قوی افغان‌ها را به‌خاطر شکست گروه داعش حتمی می‌داند.

نگاه نو_ زلمی خلیل‌زاد این مطلب را پس از حملۀ انتحاری مرگبار کابل که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، دیشب در حساب تویترش نوشته است.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید، باید به پروسۀ صلح به‌شمول گفتگوی بین‌الافغانی سرعت داده شود.

خلیل‌زاد در ادامۀ تویت‌اش اضافه کرد، این موفقیت (تسریع روند صلح) افغان‌ها را برای شکست گروه داعش از موقف قوی‌تر برخوردار می‌سازد.

خلیل‌زاد حملۀ شنبه شب گروه داعش در یک محفل عروسی در شهر کابل را محکوم کرده و آن را “وحشیانه” خوانده است.

در نتیجۀ این حمله نزدیک به ۲۵۰ تن کشته و زخمی شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس گروه داعش در وب‌سایت خود نوشته که این حمله را (عاصم ال پاکستانی) یکی از اتباع پاکستان این گروه در محفل شیعه‌ها در شهر کابل انجام داده است.

سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، سازمان ناظران حقوق بشر، ایالات متحدۀ امریکا و برخی کشور های دیگر، این حمله را شدیداً محکوم کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان این حمله را “وحشیانه” خوانده است.

با وجود این‌که گروه طالبان این حمله را تقبیح کرده‌اند، اما از رئیس جمهور اشرف غنی گرفته تا مقام‌های ارشد حکومت افغانستان همه در ارتباط به این حمله، طالبان را مقصر می‌دانند، زیرا به‌گفتۀ آن‌ها این طالبان اند که زمینه را برای فعالیت دیگر گروه‌های تروریستی فراهم کرده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری دیشب در حساب تویترش به نقل از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌نویسد: “اگر طالبان به حملات تروریستی‌شان دوام دهند و راه را برای صلح تنگ‌تر سازند، مردم می‌خواهند که من هم در این ارتباط تصامیم شدید اتخاذ کنم.”

دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری گفت که رئیس جمهور غنی این سخنان را در دیدار با دینگ شی جون نمایندۀ چین برای افغانستان بیان کرده‌است.

رئیس جمهور اشرف غنی صبح وقت دیروز در سخنرانی‌اش در ارتباط به حملۀ مرگبار شب جمعه هم، طالبان را در این حمله مقصر دانسته گفت: “طالبان با نکوهش این حمله نمی‌توانند خود را تبرئه کنند، زیرا آنان خود فراهم کنندۀ بستری برای فعالیت تروریستان است. مردم افغانستان همواره شاهد بودند که طالبان بار ها مسئولیت حمله‌های انتحاری و انفجاری را به دوش گرفته بودند که در نتیجۀ آن شمار زیاد شهروندان ما به خاک و خون کشانیده شدند. طالبان عامل اصلی تلفات غیر نظامیان در کشور بودند و مردم ما هرگز جنایات این گروه اجنبی را فراموش نمی‌کنند.”

رئیس جمهور غنی در ادامۀ سخنان خود تعهد کرد که نیرو های نظامی افغان انتقام خون مردم بی‌گناه را از آن‌ها خواهند گرفت.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به این انتقاد به حکومت افغانستان و امریکا انتقاد کرده که به‌گفتۀ او، زمینه حملات مانند حملۀ کابل را فراهم کرده و مسئولیت خود را برای حفظ و امنیت مردم ادا نکرده‌اند.