تا زمانی که طالبان دست از جنگ بر ندارند، شعار صلح بی‌محتوا است

نگاه نو_ محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که گروه طالبان به ادامه جنگ و خشونت‌ورزی اصرار دارد و تا زمانی که این گروه استراتژی جنگی‌اش را تغییر ندهد و دست از ادامه خشونت‌‎ها بر ندارد، سخن گفتن از صلح یک شعار بی‌محتوا و برای فریب افکار عمومی جهان است.

معاون دوم ریاست جمهوری روز شنبه، بیست‌ونهم سرطان در نشستی زیر نام «کاروان سواد میهن‌دوستان» در سخنانی گفت که تلاش‌های زیاد و قابل قدری برای برقراری صلح در افغانستان صورت گرفته و در حال جریان است و حکومت نیز این تلاش‌ها که منتج به برقراری صلح پایدار در کشور شود، استقبال می‌کند. سرور دانش اما تأکید کرد که صلح نباید به معنای عبور از دست‌آوردهای ۱۸ ساله مردم و دولت افغانستان تلقی شود. او تأکید کرد که نباید انتظار داشت که مردم از دست‌آوردها و ارزش‌های‌شان دست بر دارند به گفته او، تسلیم گروه‌هایی شود که زمینه پذیرش در میان مردم افغانستان ندارد.

معاون دوم ریاست جمهوری حاکمیت دوره طالبان را سیاه توصیف کرد و گفت که این گروه افغانستان را در دهه هفتاد به «قبرستان خاموش» تبدیل کرده بود و میراثی جز یک سرزمین «سوخته» بر جای نگذاشت.

او افزود: «در چنین حالتی تا زمانی که این گروه استراتژی جنگی‌اش را تغییر ندهد و تا زمانی که دست از جنگ برندارد و آتش‌بس را نپذیرد و به مذاکره بین‌الافغانی به رهبری حکومت افغانستان تن ندهد واقعاً سخن گفتن از صلح یک شعار بی‌محتوا و در حقیقت فریب دادن افکار عمومی دنیا است.»

از جانب دیگر، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که طالبان اگر فکر می‌کنند که تنها در پی مذاکره با امریکا می‌توانند صلح را به پیروزی برسانند، دچار خیال‌اندیشی شده‌اند. به گفته او، طرف عمده جنگ مردم افغانستان هستند که باید در مورد صلح تصمیم بگیرند.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از آماده‌گی برای آغاز مأموریت جدیدش به هدف پیش‌برد مذاکرات صلح خبر داده است. پیش‌تر نیز مقام‌های امریکایی اظهار امیدواری کرده بود که تا اول ماه سپتامبر سال روان میلادی به یک توافق صلح با گروه طالبان دست یابند.

به موازات تلاش‌های صلح، سطح خشونت‌ها و درگیری‌ها نیز افزایش یافته است. این در حالی است که طرف‌های جنگ در نشست بین‌الافغانی قطر روی کاهش خشونت‌ها تأکید کرده بودند.