دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رییس‌الوزرای طالبان؛ تاپی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای هرچه زودتر آغاز شود

رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان که طی سفری به کابل آمده است، با ملا محمدحسن آخوند، رییس‌الوزرای طالبان، دیدار کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که در این دیدار روی مسایل اقتصادی، تجارت، امنیت و کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو شده است.

مجاهد افزوده است که در این  نشست روی آغاز هرچه زودتر پروژه تاپی تعهد شده است.

سخنگوی طالبان هم‌چنان گفته است که در مورد ساخت راه آهن در دو استقامت ترکمنستان – جوزجان و ترکمنستان – هرات تعهد شده است که هرچه زودتر آغاز شود. انتقال برق ۵۰۰ ولت به هرات با ساخت لین جدید نیز از دیگر مسایلی است که ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید روی آن توافق شده است.

بخش دیگر از تعهدات وزیر خارجه ترکمنستان به گفته ذبیح‌الله مجاهد، کمک بشردوستانه گسترده در این شرایط «سخت» افغانستان بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید که در بخش سیاسی نیز وزیر خارجه ترکمنستان تعهد کمک داد و بر استقلال افغانستان تأکید کرد و وعده داد که در امور افغانستان مداخله نکند.

مرادوف با امیر‌خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز در کابل دیدار کرده است. طبق اعلام وزارت خارجه طالبان، در این دیدار تأکید شده است که پروژه تاپی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای هرچه زودتر آغاز شود.

به گفته عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در این دیدار که روز شنبه، هشتم عقرب/آبان، انجام شد، رشید مرادوف گفته است که کشورش آماده تقویت رابطه همه‌جانبه با افغانستان و همکاری دوام‌دار است. او هم‌چنان گفته است که ترکمنستان از تأمین امنیت در سرحدات و نیز روند تجارت راضی است.

 در این دیدار، امیرخان متقی برای تطبیق پروژه‌ها اعلام آماده‌گی کرده و از ترکمنستان خواسته است که برای گسترش تجارت اقدام کند و برای تاجران افغان ویزا و سایر تسهیلات را فراهم شود.

 عبدالقهار بلخی می‌گوید که دو طرف در این نشست به توافق رسیدند که وزارت‌خانه‌های سکتوری هر دو کشور برای «تسهیل و تنسیق» نشست‌های مستقیم فنی برگزار کنند تا تجارت برق، گاز و تیل گسترش یابد و نرخ‌ها کنترل شود.

قابل یادآوری است که تاپی، پروژه‌ای بزرگ توسعه‌ای است که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌دهد.