ابراز نگرانی افغانستان از طرح نمایندگان مجلس ایران در باره مهاجران غیر قانونی

نور رحمان اخلاقی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در واکنش به طرح “ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز” مجلس ایران گفت در این طرح درباره مهاجران “موارد تکان دهنده مطرح شده است”.

در طرح ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، مجازات زندان و جریمه نقدی برای مهاجران غیرقانونی در نظر گرفته شده و ماموران امنیتی مجاز به تیراندازی به سوی خودروهایی هستند که مشکوک به حمل این مهاجران باشند.

آقای اخلاقی در یک رشته توییت با ابراز نگرانی در مورد این طرح که توسط شماری از نمایندگان مجلس ایران پیشنهاد شده نوشته که “انتظار داریم حقوق بشر افغان‌ها در همه کشورها رعایت گردد.”

مطابق این طرح اگر خودرویی از ایست بازرسی فرار کند و “ظن قوی به حمل اتباع باشد” ماموران در استفاده از سلاح گرم مجاز خواهند بود.

بیشتر مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده اند از افغانستان بوده و شلیک مرزبانان به افغان‌هایی که به صورت غیرقانونی از مرز می‌گذرند و وارد ایران می‌شوند، مساله تازه‌ای نیست.

دو حادثه در سال جاری بازتاب گسترده رسانه‌ای داشته و دولت‌های افغانستان و ایران در سطح مقام‌های ارشد قول پیگیری و تقاضای جبران خسارت آن را دادند.

در ماه ثور/اردیبهشت شماری از مسافران افغان در گذرگاه مرزی افغانستان با ایران در “دهانه ذوالفقار” مدعی شدند که مرزبانان ایران آنها را شکنجه کرده و به رودخانه انداخته اند.

در ماه جوزا/خرداد نیز براثر تیراندازی ماموران به خودروی حامل مهاجران افغان در شهر یزد ایران خودرو آتش گرفت و سه نفر در آتش سوخته و شمار دیگری از سرنشینان زخمی شدند.

حادثه آتش گرفتن خود سبب اعتراض‌هایی علیه ایران در کابل و برخی شهرهای اروپایی شد.